DUBBELDEBUT PÅ BACKA TEATER

DUBBELDEBUT PÅ BACKA TEATER

Den 5/3 är det dags för vårens första premiär på Backa Teater - Yvonne i regi av teaterns konstnärlige ledare Mattias Andersson. I och med detta debuterar Andersson som regissör av en klassiker samtidigt som Backa Teaters publik debuterar som författare.

Våren 2011 blir ännu ett steg i Mattias Anderssons vision att låta Backa Teater krocka och integrera med tonlägen och strömningar i det unga Göteborg. Pjäsen, med det fullständiga namnet ”Yvonne – prinsessa av Burgund”, skrevs 1938 av den polske författaren Witold Gombrowicz. I Sverige blev han känd främst genom Ingmar Bergmans och Alf Sjöbergs uppsättningar på Dramaten. I Backa Teaters version kommer den halvgalna klassiska pjästexten att frontalkrocka med 700 texter som den unga delen av publiken lämnat in till teatern under hösten via e-mail, hemsidan, workshops och snigelpost.

När Mattias Andersson nu för första gången någonsin sätter upp en klassiker ur världsdramatiken är det ingen slump att valet blev just pjäsen Yvonne:

- Tidsandan i vårt alltmer hårdnande samhällsklimat signalerar att vi får skylla oss själva om vi blir losers. Detta har skapat ett förakt och en rädsla för svaghet som provocerar fram obehagliga mekanismer hos människan, något som gör en samtida Yvonne ytterst relevant att visa på Backa Teater just nu. I de texter vi fått in till teatern ser vi också att många människor runt om i Göteborg kämpar med att hantera känslor av utanförskap, rädslor för att inte passa in, hat och förakt. Yvonne skulle kunna vara vem som helst av oss.

Det mångåriga och nära samarbete mellan scenografen Ulla Kassius och Mattias Andersson fortsätter också i denna uppsättning. Tillsammans utforskar och tänjer de på gränserna för teaterns rumslighet och förhållande till publiken, bla i prisbelönta succéer som Brott och straff-projektet och Gangs of Gothenburg. Den här gången har de byggt upp ett rum inuti teaterns stora scenrum – en attraktiv orange hot spot som envist stänger ute allt som är fult och misslyckat. Via ett gigantiskt spegeltak ges såväl publik som skådespelare ett nytt perspektiv på sig själva och den stenhårda svarta verklighet pjäsen skildrar.

Titelrollen spelas av Emelie Strömberg, ett nytt ansikte på Backa Teater. Under de nästintill två timmar hon befinner sig på scenen är hon tyst 99% av tiden, en projiceringsyta för såväl de andra karaktärerna på scenen som för publiken.
- Det är en utmaning att vara centrum i berättelsen men inte säga så mycket. Egentligen är väl alla karaktärer i pjäsen lika utsatta som Yvonne, men hon blir en katalysator och en måltavla. För mig är Yvonne varken offer eller hjälte, det hade varit ointressant.

Övriga medverkande är Peter Viitanen, P-O Gerhard Larsson, David Fukamachi Regnfors, Maria Hedborg, Marall Nasiri, Alexander Salzberger och Lars Väringer.

PRESSBILDER FROM 1/3

PRESSKONTAKT & BOKNING AV INTERVJUER
Anna Löfgren, marknadsförare Backa Teater
Tel 031-7087113, anna.lofgren@stadsteatern.goteborg.se