Anna Harling och Rebecca Riggo i Slottet Valentins mysterier

Gotiskt fantasyäventyr tar plats på Backa Teater

Enya har levt skyddad från världen i hela sitt liv. Men när hon fyller 15 år förändras allt. Backa Teater ger en mörk, romantisk saga om att lämna barndomen bakom sig. Urpremiär den 25 mars.

Åskan och stormen för Enya högst upp i bergen och för första gången ser hon bortom dem. Men när hon blickar ut inser hon att världen inte alls är vad hon trott. Malin Axelsson, dramatiker och prosaförfattare, har skrivit och regisserat Slottet Valentins Mysterier för Backa Teater.
– Det är en mörk, existentiell saga om att tvingas upptäcka världen som den verkligen är och förstå sin roll i den. Den handlar också om vad kärlek och begär kan vara. I skrivandet har jag inspirerats av fantasyns världsbyggen och gotikens labyrintiska världar, bra utgångspunkter för att berätta om tonåren, en tid i våra liv som ofta är dramatisk och svår att finna vägen i, säger Malin Axelsson.

Under månens ljus får vi följa Enyas resa bortom skogarna och mot den lynnige Valentins slott. En magisk, märklig och romantisk coming of age-fantasy inspirerad av gotiska romaner och Kate Bush. Läskigt, men med en laddad stämning som får luften att vibrera. Det är storslagenheten som varit målet redan från början.
– Jag bjöd in Malin Axelsson till Backa Teater för ett samtal kring vad vi längtade efter att göra tillsammans med henne och förhoppningsvis vad vår unga publik längtade efter att se. Samtalet landade ganska snabbt i en önskan om de stora berättelserna, fantasy och berörande ämnen. Det blev Slottet Valentins mysterier och vi är jätteglada att just Malin gör denna föreställning tillsammans med oss. Hon har den förkunskap som krävs och är en riktig fantasynörd som inte är rädd att ta ut svängarna, säger Lars Melin, konstnärlig ledare, Backa Teater.

På fredag 25 mars är arbetet med detta drama om begär, våld, kärlek och fruktan klart och Slottet Valentins mysterier kommer vara redo att möta publiken. Välkommen att möta en berättelse om när barnets blick på livet och oss själva går förlorad och vi får sätta ihop hela världen på nytt.

Slottet Valentins mysterier har urpremiär den 25 mars på Backa Teater. Från 13 år.

Av och regi MALIN AXELSSON
Scenografi och kostym ANNA DOLATA
Ljus ANNA WEMMERT CLAUSEN
Ljud JONAS REDIG