Hur vet man hur ett ”vanligt” liv ska levas när man suttit inne i tjugo år?

Hur vet man hur ett ”vanligt” liv ska levas när man suttit inne i tjugo år?

Marie Kvarnfjärd, Pia Rydberg och Marie Sandberg har missbrukat droger under större delen av sina liv. I fyra exklusiva föreställningar på Backa Teater kommenterar de för första gången live sina egna livsberättelser.

Pia Rydberg är en medelålders kvinna som älskar livet och vill göra skillnad för andra. Marie Sandberg trivs bäst i naturen och har haft hunduppfödning. De har suttit på anstalt av och till i drygt tjugo år. Marie Kvarnfjärd är 26 år gammal och ogillar trångsynthet och vill visa att det finns andra vägar att gå. Men hur går man tillväga i ett samhälle som ständigt dömer ut en som kriminell och narkoman?

Deras berättelser blandas med tidigare inspelade intervjuer utförda av Shang Imam, journalist och programledare för Verkligheten i P3, som också medverkar på scen.

-Med KRIMradio vill vi ge huvudpersonerna utrymmet att med egna ord berätta sina historier. "Narkomanen" är någon som det i allmänhet berättas om med en förfrämligande blick. Intervjuprocessen har pågått i ungefär ett år och under den tiden har livet för alla inblandade hunnit förändrats avsevärt. Just därför har meningsfullheten med att sätta upp KRIMradio varit påtaglig genom hela processen, säger Malin Holgersson och Shang Imam som gemensamt står för idé och regi.

Backa Teater flyttar ständigt fram gränserna för vad scenrummet kan användas till. Efter förra spelårets filmiska scenhändelse Play av Ruben Östlund lämnar vi nu över scenen till radioprofilerna Shang Imam och Malin Holgersson som skapar en scenisk radiodokumentär.

Radiojournalisten och juristen Shang Imam arbetar sedan 2009 med det dokumentära samhällsprogrammet Verkligheten i P3. Radioproducenten och skribenten Malin Holgersson har bland annat producerat litteraturmagasinet P3 Text. Hon är också en av redaktörerna på den queerfeministiska konsttidskriften Ful. Med Krimradio gör Malin och Shang debut för teaterscenen.

KRIMradio har urpremiär 20 september på Backa Teater och spelas vid fyra tillfällen.

För mer information och intervjuer kontakta:

Frida Hallberg
frida.hallberg@stadsteatern.goteborg.se