Lars Melin blir ny konstnärlig ledare på Backa Teater

Lars Melin blir ny konstnärlig ledare på Backa Teater

Backa Teater har beslutat att utse Lars Melin som ny konstnärlig ledare.

– Vi är väldigt glada över att hälsa Lars Melin välkommen som konstnärlig ledare till Backa Teater. Lars är en av landets främsta teaterpersonligheter med fokus på barn och unga. Vi ser fram emot att tillsammans med honom, utveckla Backa Teater till nya höjder med livsviktig teater för barn och unga, säger Björn Sandmark, VD för Göteborgs Stadsteater och Backa Teater.

Lars Melin är skådespelare och regissör och har sedan sin skådespelarexamen haft en nära relation med Backa Teater. Han genomförde sin praktik på teatern och arbetade därefter flera år som skådespelare. Lars regisserade Dumstrut under Brott- och straffprojektet 2007 och har även regisserat Stickor i hjärtat, Turkduvan och Astronauten som inte fick landa. Under våren arbetade han med Färgen från yttre rymden som skulle ha haft premiär i mars i år. Lars har tidigare varit konstnärlig ledare och teaterchef på Smålands Musik och Teater i Jönköping och kommer närmast från Regionteater Väst där han har varit konstnärlig chef sedan 2016.

– Tiden på Regionteater Väst har varit fantastisk. Vi har tillsammans lyckats utveckla utmanande och tillgänglig scenkonst för unga människor i hela Västra Götaland, säger Lars Melin. Att nu återvända till Backa Teater med våra samlade erfarenheter och tillsammans bygga en framtid med egensinnig och engagerande scenkonst för den unga publiken, där de befinner sig i världen idag, ser jag som en enorm möjlighet. Jag har så gott som hela mitt yrkesliv ägnat mig åt scenkonst för unga människor och jag ser det som en kommersiell frizon: En plats där konsten kan vara fri. På den platsen trivs jag. Jag vill nu tillsammans med Backa Teaters hela personal fortsätta att utveckla scenkonst som gör det svåra talbart. En scenkonst som inte väjer för de svåra frågorna, inte ger de enkla svaren eller kommer med lösningar. Jag vill skapa scenkonst som lyssnar in den unga publiken och tar den på allvar. Ett arbete och utmaning som jag ser oerhört mycket fram emot.

Lars Melin efterträder Mattias Andersson som tillträdde som konstnärlig ledare på Dramaten den första mars i år efter 13 år som konstnärlig ledare på Backa Teater.

För intervjuer och frågor, vänligen kontakta

Hanna Johansson, pressansvarig Backa Teater

hanna.johansson@stadsteatern.goteborg.se