Mattias Andersson förlänger sitt uppdrag på Backa Teater

Mattias Andersson förlänger sitt uppdrag på Backa Teater

Mattias Anderssons uppdrag som konstnärlig ledare för Backa Teater förlängs med tre år. Mattias Andersson tillträdde tjänsten 2007 i samband med teaterns flytt till det specialbyggda teaterhuset på Lindholmen. Där invigde han de nya lokalerna med det uppmärksammande projektet 3 x Brott och straff.

– Vi är väldigt glada för detta! Mattias Andersson är inte bara en av landets främsta dramatiker och regissörer, utan också en mycket bra och omtyckt chef som kontinuerligt utvecklar Backas ensemble och verksamhet tillsammans med alla medarbetare. Hans konsekventa arbete med att göra aktuell, konstnärlig teater för unga har blivit Backa Teaters särskilda kännetecken och uppskattas i allt högre grad även utanför Sveriges gränser, något som är bra för både Backa Teater och för Göteborg, säger Björn Sandmark, VD Göteborgs Stadsteater AB.

Mattias Andersson har skrivit och regisserat flera uppmärksammade pjäser på Backa Teater varav många har gästspelat på andra scener såväl nationellt som internationellt. Mattias Andersson har också starkt bidragit till att stärka Backa Teater internationellt, senast med The Misfits som gjordes inom det europeiska samarbetet Prospero och som gästspelat i Italien och Frankrike med stor framgång.

– Jag tycker att vi tillsammans alla medarbetare har byggt upp ett unikt sound under dom här åren, säger Mattias Andersson. Jag blir också ständigt inspirerad och utmanad av att göra scenkonst för den unga publiken med sina noll förutfattade meningar om hur teater borde se ut. Dessutom har vi byggt upp ett starkt nätverk internationellt som känns väldigt stimulerande att bygga vidare på. Vi har ett flertal extremt intressanta projekt under de kommande åren, säger Mattias Andersson.

I vår har föreställningen Hierarchy of needs premiär, nästa projekt i leden av internationella samarbeten. Den här gången inom EU-projektet Atlas of Transitions där Backa Teater är en av parterna tillsammans med teatrar och konstnärer i Frankrike, Belgien, Polen, Italien, Grekland och Albanien.

Mattias Andersson blev nyligen den första mottagaren av Daniel Sachs nyinstiftade dramatikerstipendium. Förra året mottog han internationella Prix d’Assitej’s award for artistic excellence samt nominerades till Premio Europa per il Teatro / Europe Theatre Prize.

Hanna Johansson
031 – 708 70 06 / 0768 – 43 02 06