MUSIKALISKT RYMDEPOS PÅ BACKA TEATER

MUSIKALISKT RYMDEPOS PÅ BACKA TEATER

Backa Teater inleder nästa spelår med ett musikaliskt rymdepos om 701 strömbrytare, 9 kilo checklistor och Apollo 11-astronauten som reste hela vägen till månen men aldrig landade. Uppsättningen baseras på Bea Uusma Schyfferts bok ”Astronauten som inte fick landa” och regisseras av Lars Melin. Urpremiär blir det den 2/9.

När Neil Armstrong och Buzz Aldrin satte ner månlandaren vid Stillhetens Hav den 20 juli 1969 satt en femtedel av jordens befolkning framför sina tv-apparater och höll andan. Samtidigt, på andra sidan månen, gled en liten rymdkapsel genom mörkret. Där inne satt Michael Collins i total radioskugga. Han fick aldrig kliva ner på månen. Hans uppgift var att manövrera rymdkapseln, 701 strömbrytare och 9 kilo checklistor.

Michael Collins är centralfiguren i Bea Uusma Schyfferts populära bok ”Astronauten som inte fick landa”. Vad tänkte han på när han svävade runt på månens baksida, helt ensam i den oändliga rymden? Att få göra en teaterversion av boken är ett drömprojekt för regissören Lars Melin, som haft dramatikerna Emma Broström till sin hjälp:

- Flera har velat göra teater av den populära boken, men det var inte förrän Backa Teater kontaktade Bea som hon sade ja till idén. Det är en fantastisk historia som väver samman existentiella frågor med den fascination som många barn och vuxna har för rymden och universum.

Backa Teaters konstnärliga ledare Mattias Andersson ser fram emot ännu en uppsättning av Lars Melin på teatern:

- Han var en viktig del i brott- och straffprojektet med sin uppsättning ”Dumstrut”. Föreställningen kommunicerade oerhört starkt med de yngre barnen med en mycket säregen humor. Det är jätteroligt att han är tillbaka på Backa Teater.

Musiken till ”Astronauten som inte fick landa” komponeras av Mats Nahlin och kommer att framföras live under föreställningen av honom själv och sångerskan Emma Nordenstam. Scenografi och kostym görs av Charlotta Nylund som utlovar trolleri, magi och mycket rymd. Rollen som Michael Collins den yngre görs av Ulf Rönnerstrand och den äldre versionen av samma person görs av Lars Väringer.

Repetitionerna inleds den 12/4 med siktet inställt på urpremiären den 2/9.

PRODUKTIONSUPPGIFTER
URPREMIÄR 2/9 2011