Nordisk premiär för prisbelönt politisk teaterthriller

Nordisk premiär för prisbelönt politisk teaterthriller

Med samtliga skådespelare och hela teatern genomför Backa Teater en av sina största satsningar någonsin. Nationen är en intensiv thriller i regi av Beata Gårdeler. Premiär 23 oktober.

– Nationen är en pjäs som petar i ömtåliga sår i vår samtid. Ett samhälle som styrs av rädsla och dess biprodukt osäkerhet. Jag vill låta mina filminstrument – kameran och musiken – möta Backa Teaters starka ensemble och tillsammans utforska textens alla lager. Låta liv uppstå, säger regissören Beata Gårdeler.

11-årige Ismaël Ahmedovic är försvunnen. Sista gången han syntes till, var när han togs till den lokala polisstationen i Minnered. Där upphör alla spår. Ligger det något i anklagelserna om att Ismaël fallit offer för rasistiskt polisvåld?

I förorten sjuder det av uppdämd vrede. Ismaëls försvinnande är sista droppen och snart skakas Göteborg av upplopp och våldsamma sammandrabbningar mellan svenskättade och minoritetsgrupper. Nationalistiska populister tar chansen och eldar på konflikten och entreprenören Kristina Johannesson får vind i seglen för sitt prestigebygge – Safe City – ett gated community där allt och alla övervakas dygnet runt. En trygg enklav där alla får höra till och bli svenska – så länge man undertecknar användarvillkoren.

Av Ismaël finns inte ett spår, till dess att ett anonymt tips leder till byggarbetsplatsen för Safe City. Där, under marken, görs en upptäckt: Barn från hela staden har byggt en enorm lekplats. De har konstruerat ett avancerat tunnelsystem där de kan leka, stoja, bråka – och bli sams. Bortom de vuxnas blickfång har barnen byggt ett eget samhälle. Ett samhälle som raserats av pålningen och bottengjutningen av den kommande utopin. Är det där Ismaël finns?

Nationen är en prisbelönt politisk teaterthriller i sex avsnitt av den nederländske dramatikern Eric de Vroedt som får sin nordiska premiär när Backa Teater goes all in: 15 skådespelare, 5 musiker, 1 filmfotograf skapar tillsammans en storslagen händelse när tv-serien lämnar skärmen och tar plats i scenrummet.

– Corona-pandemin har påverkar teatern och kulturlivet i grunden. Därför känns det fantastiskt att vi på Backa Teater har lyckats spänna musklerna lite extra. Med Nationen gör vi en av teaterns största satsningar någonsin – i svåra tider behöver publiken konsten som mest, säger Lars Melin, konstnärlig ledare på Backa Teater.

Av Eric de Vroedt

Regi Beata Gårdeler

Med
Adel Darwish, Eric Ericson, Ylva Gallon, Eleftheria Gerofoka, Kristina Issa, Gunilla Johansson Gyllenspetz, Sebastian Köpf Lindström, Rasmus Lindgren, Doreen Ndagire, Ylva Olaison, Ramtin Parvaneh, Ulf Rönnerstrand, Adam Sheik Abdullahi, Johan Stavring, Nemanja Stojanović, Emelie Strömberg, Kjell Wilhelmsen, Ove Wolf