PLAY- en rad filmiska scenhändelser på Backa Teater med premiär 5 oktober

PLAY- en rad filmiska scenhändelser på Backa Teater med premiär 5 oktober

PLAY- en rad filmiska scenhändelser på Backa Teater med premiär 5 oktober 2011

Backa Teater tar nu ännu ett steg vidare i sitt utforskande av vad en scenkonstupplevelse egentligen kan vara. Genom en rad olika händelser i samarbete med Plattform Produktion och Ruben Östlund utvidgas begreppet än mer.

Den omdiskuterade och prisbelönta långfilmen PLAY av Ruben Östlund visas i höst exklusivt för BackaTeaters publik innan den går upp på svenska biografer. I kombination med samtal och debatter kring filmens tematik, skapas en unik filmisk scenhändelse för unga människor i Göteborg.

Mattias Andersson, konstnärlig ledare Backa Teater:
- PLAY är i sitt undersökande av  en av samtidens mest sprängande konflikter precis det som jag vill visa för och samtala kring med Backa Teaters publik. Filmen kommer att visas i ett specialdesignat rum och detta blir en fortsatt omprövning av vad vårt hus bäst kan användas till och en vidare undersökning kring vad en scenisk händelse egentligen skulle kunna vara, säger Mattias Andersson.

Ruben Östlund, regissör:

I teaterrummet råder en annan tradition än i biografsalongen. Man vågar utmana och aktivera publiken. Teatern vill delta i debatten om vår samtid - det är också målet med filmen. PLAY behandlar händelser som är aktuella i många europeiska städer. Händelser som vi av flera anledningar har svårt att närma oss och därmed tenderar att undvika. En reaktion som jag mött från flera håll är att de förstår PLAY men är rädda att den kommer att missförstås. Att av rädsla eller omtanke, undvika det kontroversiella, tror jag är ett sätt att bevara och underbygga problemen, säger Ruben Östlund

Backa Teater har också ett samarbete med Filmpedagogerna i Göteborg och erbjuder publiken uppföljande föreläsning och samtal efter filmen.

Film+ debatt 10 oktober
Måndagen den 10 oktober klockan 20.00 arrangerar Backa Teater en debatt i anslutning till visningen av Play.
Det blir ett samtal om svart och vitt, rik och fattig, offer och rånare, förort och innerstad, underklass och överklass, politisk korrekthet, etnicitet, kulturmarxism, rollspel, lekar och konstens funktion i vårt samhälle i dag.

Medverkande: Lena Andersson (författare & kulturskribent), Lamine Dieng (skådespelare och fd integrationsstrateg i Solna Stad), Shang Imam (jurist och radiojournalist på bl a  P3 Verkligheten), Hynek Pallas (journalist och doktarand i filmvetenskap), Ruben Östlund (regissör) med flera. Samtalsledare för debatten är journalisten och författaren Alexandra Pascalidou.

Film på Backa Teater på Kulturnatta 14 oktober
Fredagen den 14 oktober klockan 19.00 visas långfilmen PangPang Bröder från Plattform Produktion för Kulturnatta-publiken på Backa Teater. Som förfilm visas kortfilmen GIRL av Fijona Jonuzi. Efter visningen av filmen diskuteterar regissören Axel Danielson med Backa Teaters dramaturg Stefan Åkesson.

Barnteaterakademin+ Play på Backa Teater 31 oktober
Barnteaterakademin i Västra Götaland kommer till Backa Teater den 31 oktober kl 18.00 och efter Play visats samtalar regissören Ruben Östlund med Sara Uhnoo, forskare vid Göteborgs Universitet som nyligen skrivit "Våldets regler", en avhandling om ungdomsvåld.

PLAY En filmisk scenhändelse av Ruben Östlund på Backa Teater
Premiär 5 oktober 2011

PLAY har officiell biopremiär i Sverige den 11 november 2001.

Observera att filmen recenseras vid den officiella biopremiären och inte på Backa Teater!

PLAY
Regi & Manus: Ruben Östlund

Medverkande: Anas Abdirahman, Sebastian Blyckert, Yannick Diakité, Sebastian Hegmar, Abdiaziz Hilowle, Nana Manu, John Ortiz, Kevin Vaz
Producent Erik: Hemmendorff