Nationen har nypremiär på Backa Teater den 9 september

Politiskt högaktuell föreställning tillbaka på Backa Teater

Hela teatern är med när Backa Teater nu återupptar Nationen. En intensiv thriller som helt slår sönder tv-seriernas begränsningar. En maratonteater som skär rakt in i vårt gemensamma nu. Nypremiär 9 september.

Hösten 2020 spände Backa Teater musklerna för att genomföra en av sina största satsningar någonsin. Men pandemin fick nytt fäste och Nationen var tvungen att stanna mitt i steget. Nu sätts denna politiskt högaktuella teaterthriller i sex avsnitt upp igen. Femton skådespelare, fem musiker och en filmfotograf skapar tillsammans en storslagen händelse när tv-serien lämnar skärmen och tar plats i scenrummet.

– Nationen är en pjäs som petar i ömtåliga sår i vår samtid. Efter de två år som gått sedan vår förra premiär känns pjäsens text och handling än mer komplex och aktuell. Med kamerans hjälp försöker jag både använda och bryta sönder filmens distansering och utforska frågan hur vi ska kunna leva tillsammans, säger regissören Beata Gårdeler.

Nationen är skriven av den nederländske dramatikern Eric de Vroedt och inleds med att Ismaël, 11 år, saknas. Ingen verkar veta om han är gömd, kidnappad eller har blivit utnyttjad och mördad. Polisen letar, men spåren leder snart till dem själva. Hans biologiska mamma och hans fosterföräldrar sörjer och kräver att få veta vad som har hänt.

Jakten efter en syndabock rör upp undangömda konflikter där bygget av den splitternya, familjevänliga stadsdelen “Safe City” skakas av mutmisstankar och polisen anklagas för att samarbeta med extremister.

Regissör är Beata Gårdeler som främst arbetat inom film och tv. 2014 fick hon stora novellfilmspriset för filmen Vännerna, men blev än mer uppmärksammad för filmen Flocken som vann tre guldbaggar och Kristallbjörnen i Berlin 2015. Beata var också konceptuerande regissör för tv-serien 30 grader i februari som både har vunnit Kristallen för bästa drama och blivit Emmynominerad.

Av: Eric de Vroedt
Regi: Beata Gårdeler
Översättning: Andreas Boonstra
Scenografi och kostym: Anna Heymowska