Processen mot premiär på Backa Teater- biljettrusning!

Processen mot premiär på Backa Teater- biljettrusning!

Med drygt tre veckor kvar till premiär pågår repetitionsarbetet just nu intensivt på Backa Teater. Efter en veckas mycket givande workshop med inbjudna ungdomsgrupper från olika delar av Göteborg ledd av dramapedagogen Uta Plate från Schaubühne i Berlin fortlöper arbetet nu mot premiär. Deltagarna i workshopen fick exemplelvis fundera kring vad man vinner och vad man förlorar på att bli vuxen.

Egill Pálsson, internationellt etablerad regissör som gästar Backa Teater för första gången, om ensemblens möte med unga människor:

-  Skådespelarna fick chansen att återuppleva ungdomens sårbarhet, men också se den naiva glädje och oskuldsfullhet som ungdomar ofta besitter. De blev därmed påminda om vad bli vuxenprocessen har förändrat i dem själva, säger Egill Pálsson.

Mötet med dessa unga människor kommer att göra avtryck i föreställningen på flera olika vis. Intresset för föreställningen Processen är också mycket stort, över 4000 biljetter såldes på tre dagar och skolorna står nu på kö för att få möjlighet att se den.

Mattias Andersson, konstnärlig ledare på Backa Teater har länge varit intresserad av Egill Pálssons konstnärskap:

- Kombinationen Egill Pálsson och Backa Teater känns som en oerhört intressant vidareutveckling av vårt arbete med att ge Göteborgs unga människor scenkonst på absolut högsta internationella nivå, säger Mattias Andersson.

Egill Pálsson har tidigare bland annat regisserat på Schaubühne i Berlin, Stockholms Stadsteater samt på Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Han undervisar också i regi vid teaterhögskolorna i Köpenhamn och Helsingfors.

- Backa Teater håller internationell klass i allt de gör. Jag vill sätta upp Processen just på Backa Teater på grund av att allt jag sett här är ungt, fräscht, modernt och progressivt. Jag är väldigt glad över att jag får sätta upp min favoritbok Processen just här, säger Egill Pálsson.

Backa Teater undersöker därmed på nytt hur en klassisk roman i uppdaterat format relaterar till unga människor i dagens Göteborg. I titelrollen som Josef K. ses Alexander Salzberger, som tidigare medverkat i Kött och Yvonne på Backa Teater och som är aktuell i sketchserien "Kärleksskolan" i TV 3:s "Extra Extra" samt i somras med humorprogrammet "Radio Lichtenstein" på Sveriges Radio P3.

Medverkande: David Fukamachi Regnfors, Gunilla Johansson, Josefin Neldén, Marina Nyström, Alexander Salzberger, Emelie Strömberg, Peter Viitanen, Kjell Wilhelmsen

Musik: Stefan Abelsson, Anders Blad, Daniel Ekborg och Bo Stenholm

Regi: Egill Pálsson

Av: Franz Kafka

Dramatisering: Daniel Wedel

Scenografi & kostym: Martin Eriksson

PROCESSEN av Franz Kafka på Backa Teater- premiär 22 oktober 2011

För mer information och för intervjuer med Mattias Andersson, Egill Pálsson eller ensemblen, kontakta Backa Teaters pressansvarige Linda Isaksson.

Med vänliga hälsningar,

Linda Isaksson