Scenografin till Backa Teaters Utopia 2012 på världsutställning

Scenografin till Backa Teaters Utopia 2012 på världsutställning

Backa Teaters hyllade föreställning Utopia 2012, med scenografi av Ulla Kassius, har blivit utvald till den prestigefyllda världsutställningen World Stage Design 2013.

Utställningen äger rum vart fjärde år på olika platser i världen, denna gång i Cardiff, Storbritannien och bland de 100 utvalda deltagarna är endast Ulla Kassius verksam i Sverige.

-Det känns helt rätt att åka med Utopia 2012. Scenografin är exceptionell eftersom den är så samtida och publiken spelar en väldigt stor roll för det visuella språket. Det har varit en viktig föreställning för mig, och jag är jätteglad, säger Ulla Kassius.

Utopia 2012 med manus och regi av Backa Teaters konstnärliga ledare Mattias Andersson har hyllats av både kritiker och publik. Pjäsen kretsar kring droger, ensamhet och drömmen om det perfekta samhället och i Backa Teaters största scenrum, nära 800 kvadratmeter stort, skapade scenografen Ulla Kassius mötesplatser för pjäsens åskådare, musiker, skådespelare och dokumentära berättelser.

- De rumsliga besluten är fullständigt avgörande för att kunna skapa den typen av scenkonst jag är intresserad av att syssla med. Ulla och jag har haft ett ständigt pågående samarbete sedan 2003, och det känns superroligt att hennes arbete och själva scenografin till Utopia 2012 uppmärksammas internationellt på detta sätt, säger Mattias Andersson.

World Stage Design pågår 5 - 15 september och visar scenografi, kostym och teatertekniska lösningar från hela världen.

För mer information och intervjuer kontakta:

Maria Petersson
maria.petersson@stadsteatern.goteborg.se