Bild från repetitionerna, Ramtin Parvaneh och Mahnaz Kia. Foto: Tomas Fredriksson

Urpemiär för DNA - fyra skådespelare möter sina mammor i radiodokufiktiv dansföreställning

Fyra skådespelare från Backa Teater möter för första gången sina mammor på scenen. Kommer de våga bjuda upp? För idé, regi och koreografi står Tove Sahlin/ Shake it Collaborations i nära samarbete med text- och ljudkonstnären och radioproducenten Malin Holgersson. Den 20 oktober är det urpremiär för dansföreställningen DNA – Dansa Nära Anhörig på Backa Teater.

Att påstå att vi är varandras nära anhöriga är för vissa givet och för andra en kamp. Relationen mamma-barn är i ständig rörelse under livet, den krackelerar och omformuleras. Fyra mammor får berätta om sina liv, fyra barn får förhålla sig och lyssna och dansa med. Kan vi dansa tillsammans en stund, fast vi vill helt olika? Fast vi förlorat kontakten?

DNA – Dansa Nära Anhörig är en radiodokufiktion som byggs utifrån djupintervjuer med de medverkande skådespelarnas mammor, fyra kvinnor som tar plats på scenen och tillsammans med sina barn relaterar till och gestaltar sina berättelser. Vad innebär det att vara någons närmaste anhörig?

– Jag vill ge publiken chans att reflektera över sina egna liv, sina mammor, eller sitt föräldraskap. Jag vill att de blir lite omskakade och förbryllade. Och att de får möjlighet att försjunka i mammornas otroliga berättelser. Och så lite avväpnande skratt och pinsamheter, säger Tove Sahlin.

DNA är ett försök att mötas med en mamma som du tror att du känner. Det är en berättelse om avstånd, närhet, omsorg, mat, gränslös kärlek, livsavgörande beslut, sorg, förlust och omstart, urkraft och en massa mod. Mammor som tar sig över enorma hinder för att hjälpa sina barn. Mammor som faller och nästan dör. Barn som mammar sin mamma. Mammor som undrar vad de kunnat gjort annorlunda. Mammor som tar sig samman och reder ut svårigheter och sårigheter. Igen och igen.

Mammorna som medverkar är Britt-Marie Strömberg, Astrid Assefa, Mahnaz Kia och Vasiliki Gerofoka och skådespelarna/barnen Emelie Strömberg, Hannah Alem Davidson, Ramtin Parvaneh och Eleftheria Gerofoka.

Tove Sahlin är koreograf, regissör, scenartist samt konstnärlig ledare för kompaniet Shake it Collaborations. På Backa Teater har hon tidigare samarbetat med Mattias Andersson i föreställningarna Utopia 2012 och The Misfits.

Malin Holgersson är scenkonstnär och radioproducent. Hen arbetar genreöverskridande med text och ljud, och iscensätter oftast dokumentära berättelser. Malin har tidigare gjort föreställningarna Namn: och Krimradio på Backa Teater.

Musiken görs av Malin Dahlström från Niki & the Dove, scenografi, ljus och kostymdesign av konstnären och ljussättaren Josefin Hinders.

DNA – Dansa Nära Anhörig

Urpremiär 20 oktober 2018, spelas till och med 14 december 2018.
Från 15 år

Ide: Tove Sahlin/Shake it Collaborations
Regi och koreografi: Tove Sahlin i nära samarbete med konstnärligt team och ensemble
Intervjuer, idéarbete, dramaturgi: Malin Holgersson