På bilden: Beri Gerwise Foto: Ola Kjelbye

Urpremiär för Krigerska av Athena Farrokhzad

På lördag den 11 januari är det urpremiär för Krigerska på Backa Teater. En ny text av Athena Farrokhzad, bearbetad och regisserad av Saga Gärde.

Krigerska är en text av Athena Farrokhzad om en moders väntan på sitt framtida barn. Hon berättar varför hon måste sjunga vaggvisor på ett språk hon inte behärskar, om flyktvägar som förvandlas till återvändsgränder och om den sorg som är kärlekens pris.

I Saga Gärdes regi blir texten ett körverk som skrivs utifrån en dokumentär process med ensemblen och artisten Beri Gerwise. I samarbete med Lisa Nordström och David Gülich skapar de en komposition av lyrisk text, ljud och musik.

Citat ur föreställningen

”Jag ska klä dig i våra berättelser så som mödrar klätt sina barn i en evighet. Jag ska trä dina armar i våra segrar som en sköld. Jag ska linda dina ben i våra nederlag som ett pansar. Jag ska rusta dig i berättelser som kan bära dig när marken rämnar.”

Urpremiär 11 januari på Backa Teater

Av ATHENA FARROKHZAD
Bearbetning och regi SAGA GÄRDE
Med BAHAREH RAZEKH AHMADI, ELEFTHERIA GEROFOKA, BERI GERWISE, ANNA HARLING, KRISTINA ISSA, GUNILLA JOHANSSON GYLLENSPETZ, BO STENHOLM, OVE WOLF
Scenografi JENNY LJUNGBERG
Ljus ELLEN RUGE
Ljud och musik DAVID GÜLICH, LISA NORDSTRÖM
Mask MEDUZA VOGT
Dramaturg STEFAN ÅKESSON

Athena Farrokhzad

Athena Farrokhzad är poet, dramatiker, översättare, litteraturkritiker och lärare vid Biskops-Arnös författarskola.

Hon debuterade som dramatiker på Ung scen öst 2013 med pjäsen Päron. Samma år gav Athena ut diktsamlingen Vitsvit, som belönades med bl a Karin Boye-priset och nominerades till Augustpriset. Verket dramatiserades för Sveriges Radio Drama av Saga Gärde, och sattes sedan upp av Unga Klara i regi av Farnaz Arbabi. Athena har också skrivit pjäserna Torget för Unga Klara och Moral enligt Medea för Oslo Nationaltheatret.

2014 var Athena en av sommarpratarna i Sveriges Radios program Sommar i P1. Hennes senaste bok är diktsamlingen I rörelse.

Saga Gärde

Saga Gärde är regissör och arbetar med scenkonst och film genom dokumentära processer. Hon väver samman dokumentärt material, ljud och musik med nyskrivna texter och skapar föreställningar med principer hämtade från musikalisk komposition. Hennes dokumentärer Ni ska se att jag har rätt (2016 Triart) och Wild dogs (2018 Folkets bio, SVT) skildrar båda organisering och kollektivet som maktverktyg.

I samarbete med ljuddesignern David Gülich har hon gjort radiodrama för Sveriges Radio av Athena Farrokhzads debut Vitsvit och monologen Brev till en krigerska, 2016.

Labyrint av Felicia Mulinari, i regi av Saga, på Unga Malmö Stadsteater vann pris på scenkonstgalan 2019.