Urpremiär för The Misfits på Backa Teater – i ett absolut samtida Europa

Urpremiär för The Misfits på Backa Teater – i ett absolut samtida Europa

På lördag är det urpremiär för Mattias Anderssons nya storensembleprojekt: The Misfits. En europeisk samproduktion.

– Jag vill undersöka hur bilden av den missanpassade i fiktion, nyhetsmedia, film och teater ständigt skiftar. Teatern är en bra plats att göra det, eftersom scenkonst alltid arbetar med skiftande positioner och hierarkier framför våra ögon, säger Mattias Andersson, dramatiker, regissör och konstnärlig ledare på Backa Teater.

I föreställningen ges bilden av de missanpassade en samtidshistorisk genomlysning. Det blir ett iscensättande hur rollen av The Misfit ständigt skiftar. Ibland påtvingat, ibland frivilligt.

Ensemblen består av 15 personer och manuset är inspirerat av texter av bland andra Dostojeviskij, Cortázar och Bibeln, samt dokumentärt intervjumaterial. Föreställningen startar i grundandet av Backa Teater och skådespelarnas personliga minnen.

– Startpunkten är att två av grundarna, Maria Hedborg och Ulf Dohlsten berättar om Backa Teater på ett enkelt sätt. Föreställningen börjar väldigt konkret och platsspecifikt för att sen borra sig djupare och hamna mer och mer i samtiden. Slutligen landar den i stämningar i Sverige och Europa idag.

Ett absolut samtida Europa

Mattias Andersson tar med The Misfits ytterligare ett steg i den scenkonstform som har blivit Backa Teaters signum. Efter succéer som Brott och straff och Utopia 2012 presenteras nästa storensembleprojekt. Den här gången i internationellt format! Partner i projektet är det europeiska samarbetet Prospero. The Misfits har urpremiär på Backa Teater och kommer senare att turnéra i Europa.

– Det har väl sällan varit ett så mörkt tillstånd i Europa som det är idag med människor och grupper som bokstavligt talat stängs ute. Värderingar skiftar hela tiden om hur vi anser att medmänsklighet eller hjälp ska se ut i relation till en medmänniska, eller vilka grupper som är över och vilka som är under. De är de här stämningarna som jag är intresserad av, säger Mattias Andersson.

The Misfits har urpremiär den 9 april på Backa Teater.

Av och regi Mattias Andersson
Scenografi och kostymdesign Anna Heymowska
Koreografi Tove Sahlin
Maskdesign Linda Boije af Gennäs
Kompositör och ljud Jonas Redig
Ljus Tomas Fredriksson
Med Hannah Alem Davidsson, Ulf Dohlsten, Ibrahim Faal, Ylva Gallon, Anna Harling, Maria Hedborg, Gunilla Johansson, Mats Nahlin, Josefin Neldén, Ramtin Parvaneh, Ulf Rönnerstrand, Nemanja Stojanivic, Emelie Strömberg, Ove Wolf
Musiker Stefan Abelsson

Prospero

Prospero är ett mångårigt europeiskt samarbetsprojekt mellan sju parter i Europa. Projektet stöttar och lyfter fram kulturella och konstnärliga teaterprojekt för att främja dialog, utbyte och kreativitet och har tidigare producerat föreställningar av stora europeiska namn som tex Thomas Ostermeier, Angelica Liddell, Katie Mitchell, Ann Cécile Vandalem och Krzysztof Warlikowski.

Produktion: Backa Teater

Medproduktion: Prospero (Théâtre National de Bretagne, Frankrike; Théâtre de Liège, Belgien; Emilia Romagna Teatro Fondazione, Italien; Schaubühne am Lehniner Platz, Tyskland; National Theatre of Croatia / World Theatre Festival Zagreb, Kroatien; Athens and Epidaurus Festival, Grekland)

Hanna Johansson
hanna.johansson@stadsteatern.goteborg.se