Mikael Odhag, Andreas Ferrada-Noli, Annika Nordin, Amalia Hallgren Wernstedt, Emelie Strömberg i Sex roller söker en författare på Backa Teater. Foto: Ola Kjelbye.

VAD ÄR VERKLIGT PÅ BACKA TEATER?

Vad är verkligt? Vad är fiktion? Vem bestämmer vilken tolkning av verkligheten som ska gälla? I höst tar sig Backa Teater an en banbrytande klassiker, Luigi Pirandellos Sex roller söker en författare. Premiär 24 september.

En vanlig dag på teatern. Skådespelarna repeterar. Teknikerna bygger scenografi. Regissören oroar sig för resultatet. Plötsligt kliver sex roller från en oskriven pjäs in i rummet och vill få sin historia spelad. Osäkerheten briserar på teatern.

Backa Teater arbetar ofta med nyskrivna texter, men regissören Oskar Thunberg menar att trots att Sex roller söker en författare är en klassiker – pjäsen hade urpremiär för exakt hundra år sedan – så är den högaktuell och relevant i vår samtid.

– Det finns en självklar koppling till vår samtid, som gör pjäsen aktuell. Makten över berättelsen betyder makt över människors liv. Det handlar om etiketterna vi tilldelar varandra, våra identiteter och sociala roller. Allt detta är ju i grunden berättelser. Berättelser som formar vår verklighet, säger Oskar Thunberg.

Lars Melin, konstnärlig ledare sedan februari 2021, menar att pjäsen passar väl in i spelårets repertoar eftersom den leker med både fiktion och naturalism.

– Man kan se detta som en övergångspjäs. Vi rör oss från det dokumentära och mer in i fiktionens värld.

Med tvära och oförutsägbara kast mellan komedi, melodram, tragedi och filosofisk idédebatt klurar Backa Teater på frågor kring verklighet, fiktion och vems tolkning som ska gälla.

– Publiken kommer att sitta på tre sidor runt spelplatsen och “smygtitta” på när skådespelarna repeterar. Själva rummet är som en arbetsplats, ett rum i process. När de sex rollerna kliver in tar de med sig ett annat rum, från en annan plats. Ett rum som är mer mystiskt, säger scenografen och kostymören Jenny Kronberg.

Citat från pjäs:

Men har du inte fattat än? Ni kan inte sätta er in i våra känslor, och ni ser ingenting annat än vårt yttre. Tror ni att det är möjligt att vara sig själv framför en spegel, som får en att rysa in i själen, när man ser sitt eget minspel, och inte nog med det, som dessutom återspeglar ens anletsdrag förvridna i oigenkännlighet? - Sonen

Premiär 24 september på Backa Teater.

Av LUIGI PIRANDELLO
Regi OSKAR THUNBERG
Scenografi och kostym JENNY KRONBERG
Medverkande DAVID BENGTSSON, ADEL DARWISH, ANDREAS FERRADA-NOLI, SHIRIN, GOLCHIN, ANNA HARLING, AMALIA HALLGREN WERNSTEDT, GUNILLA JOHANSSON GYLLENSPETZ, RASMUS LINDGREN, ANNIKA NORDIN, MIKAEL ODHAG, EMELIE STRÖMBERG, JULIA TOLL