”Vad en furste bör göra för att bli beundrad och ryktbar” – Backa Teater sätter upp Machiavellis Fursten.

Niccoló Machiavellis Fursten blir pjäs på Backa Teater i höst. I Emma Broströms dramatisering och Anna Sjövalls regi blir det en pop-up-bok i ett sagoäventyrsland. Om att härska.

– Det är intressant att försöka förstå makt. Att förstå orsakerna – varför vill vi följa en människa? Varför vill vi låta en bestämma? Det kan vara att den säger bra saker men det kan också vara saker som en person gör, säger Anna Sjövall.

Föreställningen spelas från 9 år. En ålder då hierarkier börjar bli påtagliga i en människas liv.

– När man är 9 år, då lämnar man barndomens paradis. Mellanstadiet för mig är så mycket att positionera sig och bestämma vilken grupp man ska tillhöra. Man växer så olika, vissa hamnar i puberteten och andra gör inte det. Det blir väldigt tydliga hierarkier, säger Anna Sjövall.

Ikonisk text från 1500-talet

Fursten skrevs omkring år 1513 och skulle kunna ses som en mycket tidig handbok i hur man blir chef. Den är indelad i 26 kapitel med titlar som exempelvis ” I vilken utsträckning furstar bör hålla sitt ord”, ” Hur man undviker att bli föraktad och hatad” och ”Vad en furste bör göra för att bli beundrad och ryktbar”. Allt utspelar sig i ett slags sagoäventyrsland som flirtar med Machiavellis egen tidsepok: renässansen.

– Det blir som en pop-up-bok. Roligt och livfullt, och en lek med den romantiska historiebilden. Och makt är kul! Jag vill att föreställningen också ska handla om tjusningen med makt – maktens berusning. Att det kan vara en häftig grej att få styra eller leda. Men sedan kanske det inte alltid är så kul att följa någon annan, säger Anna Sjövall.

Från: 9 år
Premiär: 16 september