Välkomna på pressvisning inför Sverigepremiären av 5BOYS.COM på Backa Teater!

Välkomna på pressvisning inför Sverigepremiären av 5BOYS.COM på Backa Teater!

- Vilken jävla skitlek. Ingen action alls. Vi kör bögar och nynazister istället.

Vem är bög?

ur: 5BOYS.COM, Simona Semenič

VARMT VÄLKOMNA PÅ PRESSVISNING ONSDAG 14 MARS KL 13.00 PÅ BACKA TEATER!

5BOYS.COM- Backa goes Balkan

Sverigepremiär 17 mars, Backa Teater

Onsdagen den 14 mars kl 13.00 bjuder Backa Teater in till pressvisning av 5BOYS.COM. Vi visar ca 25 minuter av föreställnings inledande del och efteråt finns det tid för intervjuer med regissören Anja Suša och ensemblen som består av: Maria Hedborg, Gunilla Johansson, Josefin Neldén, Sandra Stojiljković och Emelie Strömberg. Dessutom kan man få en pratstund med kompositören Igor Gostuški och Backa Teaters musiker samt rörelseinstruktören Damjan  Kecojević.

Anja Suša är född 1973 i Belgrad och examinerades från teaterakademin i Belgrad 1995. Anja var konstnärlig ledare för teatern Duško Radovic, som är Backas systerscen i Belgrad, mellan 2002 och 2011. Sedan 2006 är hon curator för Belgrads Internationella Teater Festival (BITEF).

Anja har regisserat över 30 föreställningar på flera olika teatrar i Serbien och Kroatien. Hon intresserar sig främst för samtida dramatik och för den unga publiken. Förutom pjäser har Wedekind, Mamet och von Mayenburg så har Anja regisserat texter av samtida serbiska dramatiker som Marija Karklajic och Milan Markovic likväl svenska författare som: Ingmar Bergman (Såsom i en spegel), Irena Kraus (Våren vaknar & I skuggan av Hamlet) och Staffan Valdemar Holm (Vogellein). Anja har mottagit flera utmärkelser i Serbien, främst för sitt arbete inom barn- och ungdomsteater. Det här är Anjas första regiarbete på Backa Teater.

Simona Semenič är född 1975 och studerade dramaturgi i Ljubljana. Hon har erhållit flera nationella utmärkelser, dels för pjäsen 5BOYS.COM och dels för sin pjäs 24hrs. Simona pjäser har översatts till flera språk och har spelats och tryckts i både Europa och USA. Förutom att vara verksam som dramatiker, så driver Simona "Preglej", ett utvecklingsprogram för att utveckla och presentera nya pjäser. Simona har också varit involverad i ett flertal produktioner som aktör, medförfattare, regissör, dramaturg och producent i olika samarbeten i Europa, USA och Sydamerika.

Anmälan till pressvisning görs till Linda Isaksson, pressansvarig Backa Teater per telefon

031-708 71 13 eller via mejl linda.isaksson@stadsteatern.goteborg.se

Välkomna!