Skånska studenter samlade in pengar till menskoppar

Den 6 februari tog studenterna på Malmö-baserade yrkeshögskolan Grit Academys säljutbildning sig an sin viktiga uppgift samla in pengar, så att Svedala-baserade välgörenhetsorganisationen Tandalaföreningen kan köpa in menskoppar till flickor i Tanzania. Så att de slipper stanna hemma från skolan veckan de har mens.

Tandalaföreningen i Svedala arbetar projektbaserat för att flickor ska kunna ta examen i samma utsträckning som pojkar. Ett hinder för det är att flickorna bara får gå i skolan tre av månadens fyra veckor. Veckan de har mens får de stanna hemma. För att råda bot på det samlar Tandalföreningen bla. in pengar för att köpa menskoppar. Genom att ringa företag i Svedala och Staffanstorp (där Tandalaföreningens vänskolor i Sverige bl.a. finns), för att samla in pengar, fick de svenska säljstudenterna på yrkeshögskolan Grit Academy omsätta det de lärt sig under kursen i säljteknik i praktiken.

— Själva kärnan i all undervisning på Grit Academy är att eleverna ska lära sig just Grit, som kan översättas till jävlar anamma på ren svenska. Det innebär att eleverna får omsätta det de lär sig i praktiken, när det är skarpt läge. Därför teamade vi upp med Tandalaföreningen och målet med dagen var att samla in 5 000 kronor. Studenterna tyckte att det var obekvämt i början men när nervositeten släppte, enormt lärorikt och utvecklande, och roligt att kunna hjälpa andra studenter att fullfölja sin utbildning, berättar Eric Badeur, vd för yrkeshögskolan Grit Academy.

Dagen började med en inspirationsföreläsning av 85-åriga eldsjälen Gun-Britt och kollegan Anette, från Tandalaföreningen, som berättade mer om uppdraget. Därefter började ringandet.

— Säljstudenterna på Grit Academy tog verkligen uppgiften på allvar och var fast beslutna att hjälpa flickorna i Tanzania, så att de får samma rätt till en jämlik skolgång som vi i Sverige tar för given, säger Anette Gröndahl Asp, Tandalaföreningen.

Läs mer på www.tandala.org och www.gritacademy.se eller på www.mynewsdesk.com/se/badeurconsultinggroup

För mer information om Tandalaföreningen och projekten, kontakta Anette Gröndahl Asp, tele: 070-2689359. Eller Eric Badeur, vd på Grit Academy tele: 073-6970095

• Vuxenutbildning

• staffanstorp
  • svedala
  • skåne
  • malmö
  • välgörenhet
  • studenter
  • tanzania
  • menskoppar
  • tandalaföreningen
  • tandala
  • yrkeshögskola
  • studerande
  • insamling
  • business
  • b2b

• Skåne

Badeur Consulting AB och Yrkeshögskolan Grit Academy vänder sig till personer i arbetslivet och studerande som vill växa både kunskapsmässigt och på det personliga planet för att bidra till en mer proaktiv och framgångsrik arbetsmiljö.

Elin Pöllänen

Presskontakt Omvärldsanalytiker & PR- och kommunikationsansvarig Extern kommunikation 0737109208