Pressmeddelande -

Lokala nyhetssajten Bättre stadsdel i Stockholm får statligt mediestöd: Så ska redaktionen jobba 2021

Myndigheten för press, radio och tv beviljar den lokala nyhetssajten Bättre Stadsdel redaktionsstöd 2020. Som ett av 98 nyhetsbolag tilldelats Bättre stadsdel det nya redaktionsstödet, och får dela på 500 miljoner kronor.

Bättre stadsdel startade 2014 och bevakar ett av Stockholms största stadsdelsområden, Hägersten-Älvsjö, med cirka 130 000 invånare.

– Riktigt kul att vi får detta statliga mediestöd. Det är ett erkännande för vårt arbete, och samtidigt ett intyg på att det lokala innehållet på sajten håller hög redaktionell kvalitet, säger Mats Falck, chefredaktör och ansvarig utgivare för webbtidningen Bättre stadsdel.

Syftet med mediestödet är att stärka demokratin genom att främja allmänhetens tillgång till oberoende nyhetsförmedling i hela landet via en mångfald av allmänna nyhetsmedier med redaktionellt innehåll av hög kvalitet.

Bättre stadsdel beviljas stödet för första gången och är ett av de mindre mediebolagen som får det. 186 000 kronor går till den lokala nyhetssajten.

Under 2021 siktar Bättre stadsdel på att utöka den lokala bevakningen och interaktionen med lokalsamhället.

– Vi vill stärka den lokala rapporteringen utanför sociala medier för att säkerställa redaktionellt ansvar och kvalitét i den rapportering som invånarna vänder sig till. Nu planerar vi att bygga ut vårt nätverk, öka mängden frilansmaterial, förbättra tillgängligheten och hitta nya vägar för finansiering, säger Mats Falck.

Dessutom ska Bättre stadsdel bjuda in användarna och lokalsamhället till webbinarier med syfte att öka dialogen mellan bland annat de styrande, de lokala företagarna och medborgarna.

Bättre stadsdel satsar även på motion i lokalsamhället. Under hösten har redaktionen regelbundet samlat en relativt stor skara läsare att gå en promenad med andra grannar. Syftet är förutom rörelse att få människor att mötas i sitt närområde och lära känna varandra och sitt grannskap.

Enligt mediestödsförordningen är den primära uppgiften för allmänna nyhetsmedier att bedriva nyhetsbevakning och ha ett redaktionellt innehåll av regelbunden och allsidig nyhetsförmedling. Det handlar om att bevaka flera olika ämnen och perspektiv samt granska för demokratin grundläggande skeenden.

För frågor och mer information, kontakta gärna:
Mats Falck, chefredaktör och ansvarig utgivare, Bättre stadsdel
mats@battrestadsdel.se , 0709-449519