40-års jubileum för Stelton EM77 Termoskanna. Hurra! Vi bara älskar den 😊

Våra favoriter från Formex

I förra veckan besökte vi Formex-mässan för att ta del av spännande köksnyheter inför hösten 2017. Över 900 utställare inom design och inredning samlades under några dagar i Älvsjö, så det fanns otroligt mycket att titta på!

Här nedan har vi samlat våra favoriter från mässan, allt från de nya färgerna på Dualits brödrostar till tips på hur du lyckas med kantarellerna 😊

Först ut är underbara Le Creuset!

Som vi älskar deras gjutjärnsgrytor! Finns ju som bekant i alla möjliga färger och när de nu dessutom tar fram en ny design med mattsvart yta och knopp i rosé får de i alla fall våra hjärtan att klappa lite snabbare. Just den här utformningen ges ut som Limited Edition – så håll ögonen öppna under hösten!

Med på mässan fanns även Mathias Dahlgren,

stjärnkocken som har totalt (och inte mindre än) 3 stjärnor i Guide Michelin. Sen en tid tillbaka har han ett samarbete med Culimat där de tillsammans tagit fram en kvalitetsserie av rostfria stek- och kokkärl. När vi fick syn på Mathias passade vi såklart på att få en liten pratstund med kocken.

Du bjuder på en härlig kantarellrätt här – hur lyckas man med sina kantareller?

- För att lyckas med kantarellerna ska man steka dem i smör. När vätskan i kantarellerna släpper låter man den reduceras i pannan tillsammans med svampen. Då glaseras kantarellerna vilket blir väldigt bra. Krydda med salt, svartpeppar, vitlök och hackad persilja.

För oss som är lite nördiga i köket hade det varit mycket intressant att höra din åsikt om vad man som proffskock tycker kring vad som är viktigast för en stekpanna i form av material, grepp m.m.?

Jag tycker att det är viktigt att pannan är plan och har en relativt tjock botten som ger jämn värme. Dessutom gör greppet skillnad. Jag vill att den ligger skönt i handen.

Designbestick!

Det danska märket Aida har tagit fram en ny bestickserie som blivit nominerad i prestigefyllda German Design Award. Vi är ju vana att Danmark fullkomligt överöser oss med designikoner och att deras utformning håller mycket hög nivå (Eva Solo, Kähler och Kay Boysen för att nämna några) och så är även fallet denna gång då vi i veckan fått reda på att Aida är nominerad i sin kategori med den nya bestickserien. Stort grattis Aida! 😊

”Som ett litet samurajsvärd…"

Att Japan levererar när det gäller knivar är ingen nyhet. Därför blir vi knappt överraskade men imponerade när vi hör att Yaxells senaste serie, Super Gou Ypsilon är uppbyggd av inte mindre än 193 lager av stål!

Det du ser på knivbladet är ett vackert damaskusmönster och fyra stycken japanska tecken. Vi kan berätta att tecknen betyder ”Super Gou Samurai Spirit”. Marcus som vi pratade med sa att det är som att hålla i ett litet samurajsvärd, samma kvalitet och vi gissar på att det lika vasst.

Firar 150 år!

En annan nyhet som känns väldigt rolig att få dela med sig av är kryddkvarnarna som Zassenhaus tagit fram i samband med deras 150 års jubileum. Svart botten med gulddetaljer för pepparkvarnen och vitt skaft med gulddetaljer för saltkvarnen. Om du är nyfiken på att se mer av dem så kommer vi nu under september tävla ut ett set på vår Instagram @bagarenochkocken

Nya härliga nyanser från Dualit

Vem vill inte inreda köket med en snygg designikon? I höst kan du uppgradera din brödrost i nya nyanser av grå, rosa, blått och vitt.

Vi kan även avslöja, att om du var en av dem som köpte Dualits elvisp i rosa eller ljusblått kommer nu vattenkokaren och brödrosten i samma färg – dock limiterat och endast hos några få återförsäljare. Bagaren och Kocken är naturligtvis en av de få 😉

Nyfiken på mer? Här kommer ett axplock av bilder från mässan!

Blir man inte bara så sugen på att bjuda in till middag när man ser dukningen från Eva Solo?

Liten fun fact det händer att vi på Bagaren och Kocken får förfrågningar från dagis som vill köpa in Kay Boysen apan att leka med. Självklart får man det – men bra om man tar det lite varsamt med dem.

Tänk att få servera godsaker på det här fatet från STOCKHOLM! Designduon Bernadotte & Kylberg står bakom och serien som du hittar hos Stelton.

Stengods är så hett! På bilden ser du produkter från Rig-Tig, deras nya serie av stengods består av flera rejäla serveringsfat och ugnsfasta formar. Vi är nyfikna på att höra om du kommer att anamma trenden – hör av dig till oss @bagarenochkocken

Här kan du se en av muggarna ur serien Elsa Beskow placerad i en fantastisk skogsmiljö. Det var Design House Stockholm som bjöd på en inspirerande monter.

Det var allt för den här gången och till nästa mässa… tar vi med oss fotriktiga skor! 😊