Christina Ståhl lämnar Bagaren och Kocken

Christina Ståhl lämnar Bagaren och Kocken

Efter tre år lämnar Christina Ståhl posten som vd för Bagaren och Kocken Group. Rekryteringen av hennes efterträdare pågår. Nuvarande sortiment- och inköpschefen Charlotta Svarfvar tar under tiden över som interims-vd.

Christina Ståhl anslöt till Bagaren och Kocken vid årsskiftet 2019/2020, då bolaget befann sig i en expansiv fas och hade behov av mer struktur och stabilitet. Under det pandemipräglade året 2020 upplevde Bagaren och Kocken en stark medvind och fördubblade på kort tid sin omsättning.

– Jag har haft tre fantastiska och givande, men också intensiva år med Bagaren och Kocken. Nu är rätt tid för en personlig paus och lite mer tid med familjen, innan det är dags att anta nya utmaningar, säger Christina Ståhl. Beslutet är helt mitt eget och jag vill tacka alla fantastiska medarbetare, leverantörer och samarbetspartners för de gångna årens alla glädjefyllda samarbeten, upplevelser och möten.

Styrelseordförande Cato Broberg från ägarbolaget Egmont beklagar att Christina Ståhl valt att säga upp sig, men förstår beslutet:

– Jag vill tacka Christina för hennes insatser för Bagaren och Kocken och för ett gott samarbete i styrelsen. Christina Ståhl har haft en viktig roll i bolagets utveckling under de senaste åren. Med sitt strukturerade arbetssätt och starka ledarskap har Christina också bidragit till en hög nivå av professionalism och ett positivt arbetsklimat.

I samband med att Christina Ståhl lämnar bolaget, tar nuvarande sortiment- och inköpschefen Charlotta Svarfvar vid som interims-vd tills en efterträdare är på plats.

– Bagaren och Kocken har en stark position, men har efter pandemiperioden som många andra verksamheter påverkats av förändrade kundköpbeteenden och ökad konkurrens till följd av den rådande omvärldssituationen, säger Cato Broberg. En av de viktigaste uppgifterna nu är att anpassa och utveckla bolaget för att möta denna utmaning. Jag är därför glad att Charlotta Svarfvar tackat ja till att agera interims-vd och driva arbetet vidare medan vi söker en permanent vd. Charlotta är en välrenommerad ledare med lång erfarenhet inom detaljhandel och känner organisationen och verksamheten väl, avslutar Cato Broberg.

För mer information kontakta,
Jonas Lidheimer, Kommunikationsansvarig Story House Egmont, +46 708 63 94 62, jonas.lidheimer@egmont.se

Om Bagaren och Kocken ​
Bagaren och Kocken är en av Nordens ledande e-handlare inom köksmaskiner, köksredskap och hushållsrobotar. Omsättningen för hela Bagaren och Kocken AB uppgick 2020 till 931,9 MSEK. Genom nätbutikerna och varumärkena Bagaren och Kocken, KitchenOne och Robotexperten når företaget hushålls- och köksentusiaster i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bagaren och Kocken strävar efter att ha de nöjdaste kunderna i branschen. Läs mer på ​www.bagarenochkocken.se