Bahnhof stoppar integritetshoten på Internet!

Godtyckliga Internetleverantörer, vansinniga lagförslag och en helt urspårad debatt – hoten mot integriteten på Internet är fler än någonsin. Som ett svar lanserar Bahnhof idag ”integritetsmärkt bredband” – ett branschinitiativ mot integritetsintrång på Internet. Integrity-initiativet står öppet för alla operatörer som vill skydda sina kunders integritet. För att aktivt delta i arbetet krävs det att internetoperatören uppfyller fem punkter: 1. Operatören får aldrig stänga av en hemsida, ta bort eller ändra information så länge innehållet inte strider mot svensk lag. 2. Operatören förbinder sig att aldrig lämna ut information om kunder till tredje part. 3. Operatören får aldrig vidta andra åtgärder för övervakning eller informationslagring än vad som krävs av svensk lag. 4. Operatören skall värna kundens lagstadgade rätt till sina åsikter och rätten att uttrycka dem offentligt på Internet. 5. Operatören förbinder sig att endast lämna ut kunduppgifter på begäran av polis eller åklagare, och då endast om operatören enligt lag är skyldig att lämna ut uppgifterna. Inom kort väntas det så kallade bodströmdirektivet klubbas igenom i riksdagen. Det innebär att alla internetoperatörer tvingas långtidslagra all e-post som passerar genom företagets servrar. Polisen ska vid brottsmisstanke kunna läsa all e-post den misstänkte har skickat, och spillinformation ska kunna användas för att starta nya brottsutredningar. Och det slutar inte där. Går förslaget igenom tvingas operatörerna också spara alla användares surfvanor, det vill säga vilka webbsidor kunderna har besökt. - Som Internetoperatör är det omöjligt att bara passivt se på när vår rörelsefrihet på Internet, och vår ytterst vår rätt att uttrycka oss, hela tiden minskar. Det är en mycket obehaglig utveckling, säger Jon Karlung, Vd på Bahnhof AB. Men hoten mot integriteten kommer även inifrån, från operatörerna själva. - I sin strävan att vara politiskt korrekta följer landets operatörer och webbhotell det minsta motståndets lag. Så fort någon reagerar på en hemsidas innehåll raderas sidan. Det sker helt utan diskussion, helt utan eftertanke och utan en tanke på sidans ägare, säger Jon Karlung. Integrity – integritetsmärkt bredband är en satsning som går i motsatt riktning. Istället för att vända kappan efter vinden lovar Bahnhof att värna sina kunders integritet. - Vi har formulerat fem punkter som vi anser vara grundplåten för allt integritetsarbete på nätet. Så länge man håller sig inom lagens råmärken så kommer vi inte att ta bort något, eller lämna ut uppgifter om någon av våra kunder. Hoten från olika terrornätverk, säkerhetspolisens bedömningar och samhällsklimatet i stort gör att den personliga integriteten hamnar allt mer i skuggan. - Det är egentligen helt vansinnigt att några attacker från terrororganisationer på andra sidan jordklotet får oss att kasta bort femhundra års utveckling mot demokrati, yttrandefrihet och individens värde över en natt. Den utveckling vi ser nu, mot ett allt mer slutet kontrollsamhälle, skulle ha varit helt otänkbar för bara tio år sedan. Integritys kampanjsajt (www.integrity.st) är motorn i satsningen. Där hittar besökaren det manifest som ligger till grund för satsningen, ett diskussionsforum, pressmeddelanden och logotyper, en webbshop och en funktion som hjälper besökare att ställa sin egen internetoperatör mot väggen. Presskontakt: Jon Karlung, VD, 0709-77 49 06, e-post: jon.karlung@bahnhof.net Pressbilder: Högupplösta pressbilder för fri publicering finns för nedladdning på http://www.bahnhof.se/press Bahnhof är en svensk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Lund och Kiev. Företaget grundades 1994 och var då Sveriges första fristående ISP (Internet Service Provider). Bahnhof erbjuder internettjänster till företag och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location. Bahnhof erbjuder även bredbandsuppkopplingar och webbhotelltjänster. Bahnhof riktar sig i första hand till företag i Sverige, men har även tjänster för privatkunder i stadsnät och i bostadsfastigheter landet runt – ett område där Bahnhof i dag är marknadsledande. Gruppen är privatägd, har knappt 40 anställda samt säljer internettjänster för över 65 MSEK per år.

• Kontrakt, uppdrag