Se Balcos Balkonger hos HSB Brf Kaverös i Västra Frölunda

Se Balcos Balkonger hos HSB Brf Kaverös i Västra Frölunda

2015 kom HSB Brf Kaverös i kontakt med Balco. Initiativet kom från föreningen som hade påbörjat processen gällande renoveringsbehovet av balkongerna. En betongbesiktning visade att betongen i balkongplattorna var undermålig samt att armeringen och infästningar var rostangripna.

HSB Brf Kaverös styrelse sonderade terrängen, med frågan om ”Vad finns det för tänkbara lösningar?” Flera entreprenörer, tekniska lösningar och byggmetoder jämfördes. En extern konsult anlitades som hjälpte till att jämföra anbud samt tydliggjorde möjligheterna i projektet. Föreningen tog även hjälp av HSB Göteborg.

– Det var mycket att ta hänsyn till säger Christina Nilsson, styrelseordförande, HSB Brf Kaverös. Vi ställdes inför många olika alternativ. Allt från att laga balkongerna, d.v.s. renovera och återställa likt tidigare, till att byta ut och göra större och inglasade balkonger.

Christina Nilsson berättar att man valde Balco på de goda referenser de har runt om i Göteborg. Dessutom kan Balco erbjuda en renodlad totalentreprenad med kort byggtid. Även en dokumenterad lång livslängd på både betong och inglasningssystem var viktiga faktorer att ta ställning till. Till slut valde föreningen att ta bort samtliga balkongplattor och mellanväggar. Detta för att säkerställa att all dålig betong inom balkongdelen togs bort.

Klicka på bilden nedan för att se mer om HSB Brf Kaverös balkongresa med Balco.

Presskontakt Marketing Manager +46733456152
Linda Wallertz