Bildkälla: Midroc, 3D-bild framtagen av WEC360

Balcos balkonger på hus i massivträ ger dubbla klimatvinster

Kvarteret Biologen, som omfattar 136 bostadsrätter och hyreslägenheter, håller just nu på att byggas mellan Teleborgsvägen och sjön Trummen i Växjö. De tre huskropparna byggs i massivträ av Värends Entreprenad på uppdrag av Midroc och Balco levererar balkongerna.

– Det är vårt fjärde projekt där vi bygger i massivträ så vi börjar få rutin på det, säger Fredrik Lindberg på Värends Entreprenad.

Att valet som balkongleverantör föll på Balco berodde på att man ville ha ett alternativ till den lösning som fanns på ritningen.

– En av fördelarna med Balcos balkonger är att de monteras när fasaden är klar. Då kan man använda en fasadklättrare och slipper sätta upp en byggställning runt husen, vilket minimerar kostnadenförklarar Fredrik Lindberg.

Stephan Palmgren, försäljningschef för Hyresfastigheter och Nyproduktion på Balco, tycker att möjligheten att leverera balkonger till hus i massivträ rimmar bra med företagets miljötänk. Trähus binder koldioxid, vilket är bra ur ett klimatperspektiv, men trä passar inte horisontala ytor, exempelvis balkonger som är utsatta för regn och snö, säger han.

Bildkälla: Midroc, 3D-bild framtagen av WEC360

En stomme av massivträ har också den egenskapen att den lätt transporterar ljud mellan lägenheterna. Det ställer ytterligare krav på balkongens konstruktion.

– Våra produktutvecklare har vi tagit fram en lösning som har låg vikt, men ändå är stum. Det innebär att det inte blir någon svikt samtidigt som den fungerar tillfredställande ljudmässigt. Dessutom är den är lika tålig som alla våra andra produkter, berättar Stephan Palmgren.

Tack vare träets goda egenskaper att enkelt ta laster kan köldbryggor minimeras. Infästningar sätts innanför färdig fasad och sedan hängs de kompletta balkongerna på plats.

– På Balco ser vi livslängden på våra produkter som vårt främsta bidrag till hållbart byggande. I princip kan vi säga att våra balkonger med en livslängd på 90 år kan överleva husen de sitter på och till och med återbrukas, avslutar Stephan Palmgren.

Vill du veta mer om våra balkonger för nyproduktion? Kontakta Stephan Palmgren här.