David Carlsson blir ny VD för Balticgruppen

David Carlsson blir ny VD för Balticgruppen

Ägaren Jonas Olsson som varit VD sedan 2010 går 1 oktober in i rollen som arbetande styrelseordförande för Balticgruppen, samtidigt som David Carlsson blir ny VD.

– Umeås utveckling till den bästa staden att bo, leva och verka i är det jag brinner för, och i rollen som arbetande styrelseordförande får jag möjlighet att lägga fullt fokus på Balticgruppens långsiktiga strategier, säger Jonas Olsson.

Den nya rollen innebär fortsatt hundraprocentigt engagemang i Balticgruppen, men med fokus på långsiktiga strategier och fastighetsutveckling.

David Carlsson, som är Vice VD idag, kom till Balticgruppen från Akademiska Hus i december 2016, och kliver nu in i rollen som VD.

– Balticgruppen är ett enastående bolag och det är med stor ödmjukhet jag tar emot förtroendet att leda detta fantastiska team och den breda verksamhet som är Balticgruppen, säger David Carlsson.

Första prioritering är att implementera den affärsplan som Jonas, tillsammans med David och ledningsgruppen, arbetat fram för bolagets nästa steg.

– Vi bygger på Balticgruppens styrkor samt den djupa och breda kunskap som vi har om att bygga stad i Umeå. Vårt mål och drivkraft är ett Umeå som har 200 000 invånare år 2050 genom hållbar tillväxt, och för att klara av det behöver vi som stad tänka nytt kring förtätning, koppling mellan centrum och Umeå universitetsstad, att skapa förutsättningar för kunskapsföretag och kring hur vi ska röra oss hållbart i staden, säger David Carlsson.

Balticgruppen är en framsynt samhällsutvecklare, som drivs av kärlek till Umeå. Företaget har under decennier bidragit till Umeås stadsutveckling genom satsningar som Konstnärligt campus med både utbildning och folkbildning, kulturhuset Väven, och kvarteret Forsete med både handel, upplevelser och boende i samma centrala kvarter. Balticgruppen går nu mot visionen om det bästa Umeå, genom att tillsammans med kunder, samarbetspartners, akademi och medborgare fortsätta bygga kunskap och sedan aktivera den kunskapen i visionära projekt för att bygga en attraktiv stad.

Regioner

Balticgruppen utvecklar och förvaltar fastigheter i Umeå. Affärsidén går ut på att identifiera intressanta möjligheter som utvecklar staden genom att bygga, förvärva och utveckla fastigheter för långsiktig förvaltning i egen regi. Balticgruppen är och har varit delaktiga i uppförandet av flera uppmärksammade byggnader och områden i Umeå. Väven, Utopia Shopping, Skulpturparken och Konstnärligt campus är några av dem.

David Carlsson

Presskontakt VD och koncernchef 090-71 72 04

Balticgruppen utvecklar, bygger och förvaltar fastigheter i Umeå

Balticgruppen är ett Umeåbaserat privat fastighetsbolag som utvecklar, bygger och förvaltar fastigheter sedan 1987. Vi brinner för det bästa möjliga Umeå – ett Umeå som genom hållbar tillväxt har 200 000 invånare år 2050. Ett Umeå där det är attraktivt att leva, verka och bo.

Balticgruppen
Rådhusesplanaden 2C