Pressmeddelande -

BAMA Nordic växer och blir en av Nordens största leverantörer av convenienceprodukter

BAMA Nordic har genom en koncernintern transaktion övertagit ägarandelar i Nordic Lunch AB, CQ Foods AB och Gastroba Utvecklings AB från BAMA International. De två senare bolagen ägs till 5o procent av BAMA Nordic och till 50 procent av externa aktörer, medan Nordic Lunch ägs till 91 procent av BAMA Nordic och till 9 procent av externa aktörer.

Genom förvärvet skapas en ny underkoncern inom BAMA Gruppen AS, BAMA Nordic, som utöver ovan nämnda bolag även inkluderar BAMA Fresh Cuts AB i Helsingborg och BAMA Fresh Cuts Oy i Espoo, Finland. En koncernledning med operationellt och strategiskt ansvar för den nya bolagsstrukturen är nu tillsatt. Stort fokus kommer även att ligga på samordning med Bama Gruppen AS.

Convenience-sektorn, både avseende färdiga produkter som smörgåsar och sallader, och semi-färdiga produkter så som färdigskurna sallader är i kraftig tillväxt, och på det här sättet vässar vi våra möjligheter till att möta konsumentefterfrågan då upprättandet av en central ledningsfunktion ökar möjligheten till synergier och samarbeten mellan de olika enheterna”, säger Stefan Grahn, VD för BAMA Nordic.

Den nya koncernen kommer att omsätta cirka 1 miljard kronor och ha drygt 400 anställda, huvudsakligen lokaliserade till de tre fabrikerna i Helsingborg, Lindesberg och Espoo, Finland.

Nordic Lunch AB, med tillverkning i Lindesberg, är en av Nordens största producenter och leverantörer av färska on-the-go produkter genom egna varumärken och produktion av private label. Nyligen förvärvade Nordic Lunch majoriteten i Lillesjö AB, en svensk producent av färsk färdigmat med sitt säte på Västkusten. Utöver on-the-go produkter producerar och marknadsför Nordic Lunch AB också produkter av det växtbaserade varumärket VegMe, ett innovativt, svenskt varumärke i den färska och frysta vego-kategorin. Rikstäckande kedjor inom dagligvaruhandeln, servicehandeln och Horeca utgör kunderna.

Gastroba Utvecklings AB och CQ Foods AB är uvecklingsbolag som tar fram nya koncept och produktinnovationer. CQ Foods bedriver även försäljning av färdiga produkt- och konceptlösningar.

Bama Fresh Cuts förser den svenska, danska, finska och baltiska marknaden, både dagligvaruhandel och Horeca, med färdigskuren, sköljd sallad och smarta gröna måltidslösningar. Från fabrikerna i Helsingborg, Sverige och i Espoo, Finland produceras över 70 miljoner påsar sallad om året. Utvalda kontrakterade odlare används för att kunna garantera full spårbarhet och det bedrivs ett aktivt miljö- och hållbarhetsarbete, med målet att erbjuda marknadens bästa kvalitet och ge inspiration till goda, gröna matvanor.

För mer information:
Anette Dremo Marknads- och Kommunikationschef, BAMA Nordic, anette.dremo@bama.se, +46 702658582

BAMA Nordic AB Box 15073 | 250 15 Helsingborg | Sweden | Visiting address: Torbornavägen 13B

• Företagsinformation

Anette Dremo