Byggstart för BAMAs nya fabrik i Finland

Första spadtaget till det som ska bli BAMA Fresh Cuts nya produktionsanläggning i Finland har nu tagits. Enligt planen ska fabriken i Vanda stå klar i slutet av 2022 och ge väsentligt ökad produktionskapacitet.

Idag finns BAMAs produktion av färdigskuren sallad, grönsaker och frukt i Esbo. Det nya läget i Vanda, endast 20 km öster om dagens anläggning, har valts med omsorg. Dels kommer BAMA närmre sina kunder, dels handlar det om personalen. Pekka Vanhakylä, som är Site Manager, berättar:

– Vi har superduktiga medarbetare idag som vi verkligen vill behålla, så att flytta längre än så var inte aktuellt. Den nya fabriken har dessutom bättre kollektivtrafik och då mer än 50% av våra anställda åker kollektivt till jobbet blev det direkt avgörande.

När den nya produktionsanläggningen i Vanda står klar har BAMA utökat sin produktionsyta till 6 000 kvm, mer än tre gånger så mycket yta som den befintliga fabriken i Esbo erbjuder. Det innebär en fördubblad produktionskapacitet av färdigskuren sallad, grönsaker och frukt – och dessutom en helt ny linje för att kunna producera baby leaves, något som dagens anläggning varken har utrymme eller teknik för.

­– Vi strävar hela tiden efter att ha så korta transporter och snabba leveranser som möjligt, så vi är jätteglada att vi nu kommer att kunna producera egna baby leaves, säger Pekka Vanhakylä.

Med utökad lageryta i Vanda får man även möjlighet att plocka och packa till enskild butik, något som efterfrågas alltmer på marknaden. I den nya anläggningen finns förutsättningarna som krävs för framtiden: att i ännu högre grad kunna möta kundernas önskemål och en betydligt bättre arbetsplats med goda möjligheter att fortsätta växa.