Vinnaren Accursio Lotà tillsammans med Paolo barilla

ACCURSIO LOTÀ VINNARE AV BARILLA PASTA WORLD CHAMPIONSHIP 2017

Den unge kocken Accursio Lotà, född i Italien och idag bosatt och verksam i San Diego i USA, vinner tävlingen med sin Seafood Carbonara, en perfekt hyllning till ett av Italiens mest populära och omtalade pastarecept. Den sjätte utgåvan av Barilla-tävlingen, där internationella kockar ger sina egna tolkningar av traditionella pastarecept och belyser de senaste mattrenderna.

Parma, 27 september 2017. Parma och Barilla har återigen befäst sin internationella status som symboler för den italienska gastronomin. Parma, huvudstad i den italienska matdalen och känd för delikatesser som parmesanost och skinka, fick idag se slutet av den sjätte utgåvan av Barilla Pasta World Championship. Finalen hölls på Academia Barilla, internationellt centrum grundat för att sprida den italienska matkulturen i världen. Vinnaren Accursio Lotà, född på Sicilien och med en framgångsrik karriär i San Diego (CA) på restaurang Solare, vann över 19 medtävlare från 15 länder och 4 kontinenter med sin rätt Seafood Carbonara.

32-årige Accursio Lotà kommer från en liten stad på Sicilien. Accursio har alltid vetat att han skulle bli kock, och efter sin examen fick han möjlighet att jobba på Four Seasons i Milano tillsammans med Sergio Mei. Vid 22 års ålder flyttade han till Kalifornien där han vid ett tilfälle fick servera självaste president Barack Obama. Efter att återigen ha bott i Italien en period återvände han till soliga Kalifornien, där han idag jobbar som kock på San Diego-restaurangen Solare. Här har han valts till Best Chef in Town tre år i rad sedan 2014.

Tolàs vinnande rätt heter Seafood Carbonara – hans egen version av Italiens mest omtalade och internationella pastarätt, här bestående av en explosion av barocka aromer och smaker från Sicilien.

Han tog carbonarareceptet och ersatte äggen med skaldjur, grön mandarin och röda mazara-räkor, som är klassiska ingredienser från Sicilien och som fick ge rätten dess medelhavssmak. Lotà tillagade skaldjur, kammusslor, röda räkor från Mazara del Vallo, bläckfisk och seriolafilé på låg temperatur i fett från guanciale (griskind) för att rätten skulle efterlikna köttigheten hos det traditionella receptet. En ny version av det klassiska carbonara-receptet, utan ägg och mjölkprodukter, är född.

Paolo Barilla, Vice Chairman, Barilla Group, sade: ”Barilla Pasta World Championship har nu avslutat sin sjätte utgåva, och har återigen visat sitt värde för marknadsföringen av italiensk matkultur, där kärnan består av pasta. Tävlingen belönar de som sprider våra autentiska recept utomlands, och visar deras mångfald och förmåga att anpassa sig till olika kulturer och samhällen utan att förlora sin ursprungsidentitet. Faktum är att pastan förenar oss människor: den sammanför oss med lika delar tradition och innovation.

”Den här vinsten betyder mycket för mig” sade Accursio Lotà, vinnare av den sjätte utgåvan 2017 – ”det var otroligt spännande att bli utvald till en av tre finalister, och att jag sedan dessutom vann är ju så klart helt fantastiskt”. Lotàs rätt förmedlar hans vision om pastans framtid. ”Jag jobbar utomlands, men mitt italienska ursprung gör att jag anser att pastan är perfekt i all sin enkelhet. Jag tror att vi i framtiden får se många nya pastarecept, men även att traditionella recept omarbetas och serveras på nya sätt. Det här innebär inte att vi ska lägga våra gamla traditioner på hyllan, utan snarare att vi ska tänka om både vad gäller ingredienser och tekniker”.

Resan fortsätter ... vi ses på nästa års Barilla Pasta World Championship med nya aptitretande pastarätter!

Barilla äger 30 produktionsanläggningar (14 i Italien och 16 utanför Italien) och exporterar till mer än 100 länder. Barilla producerar produkter under varumärkena: Mulino Bianco, Voiello, Pavesi, Academia Barilla, Wasa, Harrys (Frankrike och Ryssland), Golden Toast (Tyskland), Misko (Grekland), Filiz (Turkiet) Yemina och Vesta (Mexiko)

För mer information, vänligen besök: www.barillagroup.com