Paolo Barilla

Barilla - Bra för dig bra för planeten.

BARILLA PRESENTERAR SIN NYA HÅLLBARHETSRAPPORT

INVESTERINGAR PÅ CIRKA I MILJARD EURO UNDER FEM ÅR

I ENLIGHET MED VISIONEN BRA FÖR DIG, BRA FÖR PLANETEN

På världsmiljödagen presenterade Barilla sin hållbarhetsrapport, Bra för dig, bra för planeten, med råvaror från ansvarsfulla leverantörskedjor och produkter med lägre socker- och salthalt – och ett högre fiberinnehåll. Ett åtagande som har skördat positiva ekonomiska resultat med en omsättning på 3,4 miljoner euro under 2017 (+3 % jämfört med 2016).

År 2017 köpte Barilla 90 % (i genomsnitt) av allt sitt durumvete lokalt. Detta ökade andelen hållbart durumvete inköpt i Italien med 26 %. Man tog bort fler lastbilar från vägarna och ersatte dem med hållbara transportmedel som metandrivna fordon och det innovativa vetetåget. Det Parma-baserade företaget omformulerade 26 produkter, från såser till bröd, för att förbättra sin näringsprofil. Dessutom rankades Barilla högst upp bland italienska företag mot den internationella referenspunkten (BBFAW) vad gäller djurvälfärd, och är även engagerade i Diversity and Inclusion-initiativen.

Dessa är några av de resultat som beskrivs i Barillas hållbarhetsrapport Bra för dig, bra för planeten (http://sustainability18.barillagroup.com/en) som presenterades i Milano tisdagen den 5 juni i samband med världsmiljödagen.

FÖR RIKTIGT GOD PASTA

”Att föda en ständigt ökande befolkning med bra produkter utan att skada vår planet är en av vår tids största utmaningar”, sade Guido Barilla, ordförande för Barilla Group.”Tillsammans med de 8 000 personer som arbetar med oss dagligen är vi redo att anta utmaningen”.

BARILLA FÖRVÄNTAR SIG ATT INVESTERA CIRKA 1 MILJARD EURO PÅ 5 ÅR

Hållbarhet är en otroligt viktig punkt, och har varit ett riktmärke för världens största pastaföretag i många år: Barilla räknar med att investera cirka 1 miljard euros på fem år i sina industriella tillgångar. Cirka 60 % av investeringarna kommer att gå till att öka konkurrenskraften och hållbarheten genom att förbättra processer och tekniker. 40 % kommer att gå till innovation och geografisk expansion. Expansionen av anläggningen nära Parma (i Rubbiano) ingår i denna vision. Anläggningen ska bli Europas största såsfabrik med de högsta teknik- och energibesparingsstandarderna.

Investeringarna i Italien kommer huvudsakligen att fokusera på tillgångsunderhåll och ersättning, innovation och förbättringar i kvalitets- och livsmedelssäkerhet. Utanför Italien används investeringarna huvudsakligen till att öka produktionskapaciteten för att generera tillväxt i verksamheten.

RÅVAROR: 90 % DURUMVETE INKÖPT LOKALT

Barillas åtagande löper hela vägen från odling till tallrik. Förra året köpte det italienska företaget (i genomsnitt) 1 000 000 ton durumvete (90 % av totalvolymen) på samma plats där pastan tillverkas. I Italien skrev företaget under odlingsavtal för 57 % av sina inköpta volymer (430 000 ton) vilket omfattar över 5 000 bondgårdar. Det hållbara durumveteprojektet växte med 26 % med en volymökning från 190 000 till 240 000 ton.

Det är även värt att nämna Barillas fokus på djurens välfärd; i tillverkningskedjorna för pastakollektionerna Le Emiliane och La Collezione använder den Parma-baserade koncernen 100 % ägg från frigående höns.

GUARDA TU STESSO-PLATTFORMEN

Guardatustesso.it (italienska för “Se själv”)-plattformen, framtagen för såssegmentet, förnyades år 2017, med nytt innehåll tillägnat pastan: https://www.barilla.com/it-it/guarda-tu-stesso.

Den som vill kan göra ett virtuellt besök på en Barilla-anläggning eller ett vetefält för att ta reda på mer om råvaror och produktion.

EN HÅLLBAR LEVERANTÖRSKEDJA FÖR MJÖL UTVECKLAD I FRANKRIKE TILLSAMMANS MED ALLA INVOLVERADE PARTER

Barilla var först med treåriga odlingsavtal med italienska lantbrukare för durumveteleverantörskedjan. Dessutom har koncernen etablerat nära relationer till den franska lantbruksindustrin via varumärket Harrys som är marknadsledande inom brödsektorn i Frankrike och uteslutande använder vete som tillverkas i Frankrike. Just nu är varumärket den tredje största inköparen av franskt vetemjöl, med nästan 145 000 ton per år.

Lanseringen av en leverantörskedja för Harrys var ett ambitiöst steg i att stödja både lokala lantbrukare och mer miljövänliga odlingsmetoder. Precis som i Italien kommer leverantörskedjan att utgå från bra arbetsmetoder som omfattar samtliga inblandade parter som bland annat lantbrukare, kooperativ och kvarnar. Den nya leverantörskedjan tas i drift så fort årets vete är moget för att skördas. Harrys har lovat att höja ersättningen för lantbrukare och att skapa samarbeten som grundar sig i fleråriga avtal.

Projektet har redan involverat 200 lantbrukare.

PASTA: 10 NYA ”BÄTTRE FÖR DIG”-PRODUKTER LANSERADE UNDER 2017

Smak, hållbarhet och en sund livsstil. År 2017 lanserade Barilla 10 nya produkter baserade på ”Bättre för dig”-pasta, en serie fullkorns- eller hälsoprodukter som bidrar till ett bättre näringsinnehåll.

MILJÖVÄNLIG PASTA: VETETÅGET GENERERAR EN ÅRLIG MINSKNING AV KOLDIOXIDUTSLÄPP MED 1 100 TON

Sedan 2010 har Barilla minskat sin vattenkonsumtion med 31 % och sina växthusgasutsläpp med 24 % för varje ton pasta man tillverkar i koncernens pastafabriker. Samtidigt invigdes den nya järnvägen i Parma år 2015 med det så kallade vetetåget som genererat en genomsnittlig minskning av växthusgasutsläpp med 1 100 ton per år, och har resulterat i 3 300 färre lastbilar på Europas vägar. År 2017 lanserades en ny flotta av fordon som drivs på flytande metan för vägtransport.

BARILLASÅSER: ÄNDRAD SOCKER- OCH/ELLER SALTHALT I 12 PRODUKTER ÅR 2017

Från pasta till såser, ännu en vågbrytare för medelhavsdieten. År 2017 såg Barilla över socker- och/eller saltinnehållet i 12 av sina såser och lanserade 100 procent vegetariska såser, utan animaliska ingredienser och laktos. Två tredjedelar av Barillas såstillverkning och över 98 % av pestotillverkningen sker på Rubbiano-anläggningen nära Parma. Anläggningen är tänkt att bli Europas störta såsfabrik inom åtta månader tack vare en investering på 50 miljoner euros.

TOMAT, BASILIKA OCH KÖTT: LOKALA RÅVAROR

Fram till idag har Barilla köpt nästan 63 000 ton tomater varje år. För såser som tillverkas i Italien köper företaget 53 000 ton tomater varav 84 % har fått det globala G.A.P.-certifikatet för hållbart jordbruk. Över 3 000 ton italiensk basilika köps från utvalda tillverkare varje år. Till Pesto alla Genovese plockas basilikan i soluppgången och hanteras sedan inom några timmar på en närbelägen anläggning. Köttet som används till såserna kommer endast från boskap som fötts upp i Italien.

SÅSLEVERANTÖRSKEDJA MED LÅG MILJÖPÅVERKAN

Sedan fem år tillbaka har Barilla minskat sin vattenkonsumtion med 15 % och växthusgasutsläppen med 49 % för varje ton pasta man tillverkar i koncernens pastafabriker. År 2017 lades tre nya vägtraktorer som drivs på flytande metan till transportflottan vilket bidragit med ett minskat utsläpp av kväveoxid med 70 % och partikelämnen med 99 %. Dessutom är 100 % av burkarna och kapslar som används för såstillverkningen återvinningsbara.

WASA: NYA BIOLOGISKA OCH GLUTENFRIA PRODUKTER LANSERADE ÅR 2017

Wasa är världens största tillverkare av knäckebröd. Företaget tillhör sedan 1999 Barilla-koncernen och använder sig huvudsakligen av två olika produktionsanläggningar: Filipstad i Sverige och Celle i Tyskland. Wasa-produkterna följer målet Bra för dig, bra för planeten och 90 % av deras produkter har en låg sockerhalt, 100 % har ett högt fiberinnehåll och 65 % innehåller fullkorn. År 2017 lanserade Wasa sex nya produkter på marknaden varav två är biologiska, en innehåller gammeldags vete baserat på spelt- och chiavete, två är glutenfria och en är det första veganska hummusfyllda mellanmålet: 100 % vegetabiliskt protein och 40 % mindre fett jämfört med mellanmål som innehåller ost.

I både Tyskland och Sverige har Barilla åtagit sig att köpa lokala råvaror, om vädret tillåter. All råg och allt rågmjöl tillverkas i samma land som anläggningarna. Råg är ett dyrbart sädeskorn som innehåller mycket fiber och mineraler. I samarbete med andra utför Barilla Rye Power-forskning för att påvisa rågens många närings- och hälsofördelar.

Ett väldigt bra exempel på en produkt som är Bra för dig, bra för planeten. Sedan 2010 har Barilla sänkt sina koldioxidutsläpp och sin vattenkonsumtion per produktton med 82 % och 15 % respektive på sina Wasa-anläggningar. Dessutom transporteras nästan 70 % av produkterna som flyttas från Sverige till Norge och från Tyskland till Sverige med tåg, vilket genererar ett minskat koldioxidutsläpp på 1,612 jämfört med enbart vägtransport.

D&I BARILLA-INITIATIV

Barilla-koncernen åtar sig att främja och skydda mångfald på alla företagsnivåer. Detta inkluderar att säkerställa att samtliga anställda, partners och kunder har lika rätt att göra sina röster hörda, ge sitt perspektiv och respekteras för de individer de är. Detta åtagande ligger bakom det faktum att man förr året, för fjärde året i rad, uppnådde 100 % i Corporate Equality Index. Detta är ett system som utvärderar företagets program för kvinnliga och manliga homosexuella, bisexuella, transsexuella och intersexuella utvecklat av Human Rights Campaign (ledande amerikansk organisation som jobbar för LGBTI-rättigheter). I januari förra året, vid World Economic Forum i Davos, utsågs Barilla-koncernen till det första italienska företag som stödjer Standards of Conduct for Business initierade av OHCR (Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights) med syftet att motverka LGBTI-diskriminering. No Hunger-initiativet i Libanon och projektet Refugees Working Integration på Barillas kontor i Italien, Frankrike, Tyskland och Sverige är ytterligare exempel på ett starkt D&I-engagemang.

2017 ÅRS INTÄKTER UPPGÅR TILL 3 468 MILJONER EUROS (+3 %)

Med Bra för dig, bra för planeten som inspiration, hade Barilla år 2017 3 468 miljoner euros i intäkter (+3 % jämfört med 2016 efter utländska valutaväxlingar). Idag är Parma-koncernen världsledande på pastamarknaden och även ledande såstillverkare i kontinentala Europa vad gäller såser, bageriprodukter i Italien och knäckebröd i Skandinavien, med 28 produktionsanläggningar.

Samtliga av koncernens geografiska marknader har vuxit med en förbättrad prestation i Italien framförallt, och fortsatt tillväxt i Europa. Tillväxten drevs av de fantastiska resultaten inom såssektorn. Bageriprodukter och pasta i Italien och Frankrike hade framför allt goda resultat tack vare de nya ”Bättre för dig”-erbjudandena som främjar välbefinnandet.

BARILLAS HÅLLBARHETSUTMANINGAR FRAM TILL ÅR 20130

Innan år 2020 siktar Barilla på att:

– fördubbla antalet jordbrukare som är involverade i Sustainable Agriculture-programmet från 5 000 till 10 000 och även fördubbla volymerna av hållbart vetemjöl från den italienska leverantörskedjan.

– köpa 100 % av huvudråvarorna (durumvete, semolina, vanligt vete, råg, tomater, ägg, solrosolja, rapsolja) enligt Barillas Code of Sustainable Agriculture.

– minska koldioxidutsläppen och vattenkonsumtionen med 30 % jämfört med 2010 och sätta målet till noll avfall till nedgrävning.

Innan år 2030 siktar Barilla på att:

– ytterligare utöka sin produktserie Bättre för dig med produkter med ett högt innehåll av rågmjöl, fiber och protein som idag består av 8,4 % av det totala antalet produkter, och ska bestå av minst 30 % av den totala volymen.

– marknadsföra ännu magrare enportionsmellanmål och se till att 85 % av den här typen av produkter på marknaden innehåller mindre än 150 kcal.

Barilla grundades år 1877 i Parma och var från början en butik som tillverkade pasta och bageriprodukter. Idag är företaget en av Italiens största livsmedelskoncerner, världsledande på pastamarknaden och nummer ett i färdiggjorda såser på det europeiska fastlandet, bageriprodukter i Italien och knäckebröd i de skandinaviska länderna. Barilla-koncernen äger 28 tillverkningsanläggningar (14 i Italien och 14 utomlands) och exporterar till över 100 länder.

Varje år tillverkar anläggningarna 1 700 000 ton livsmedelsprodukter som avnjuts av konsumenter över hela världen och som går under varumärkena Barilla, Mulino Bianco, Harrys, Pavesi, Wasa, Filiz, Yemina and Vesta, Misko, Voiello, Academia Barilla.

När han öppnade sin första butik år 1877 ville Pietro Barilla framför allt tillverka god mat. Idag har hans grundtanke omvandlats till Barillas företagsvision – Bra för dig, bra för planeten

Bra för dig innebär att vi hela tiden förbättrar våra produkter, motiverar människor att föra en sund livsstil och förbättrar tillgången till mat och social inkludering.

Bra för planeten innebär att främja en hållbar leverantörskedja och minska koldioxidutsläpp och vattenkonsumtion vid tillverkningen av våra produkter.

För mer information, gå till: www.barillagroup.com

Johan Holgersson

Marketing Manager Northern Europe 070-6274162