Ett urval av Barilla pastasåser. Vitlök & Örter, Classico och Basilico.

BARILLA INVESTERAR 50 MILJONER EURO FÖR ATT BYGGA UT FABRIKEN OCH UTVECKLA EUROPAS STÖRSTA ANLÄGGNING FÖR TILLVERKNING AV PASTASÅSER NÄRA BARILLAS HUVUDKONTOR I PARMA I ITALIEN.

Barilla stärker sina band till området kring Parma i den Italienska matdalen, genom att investera i en utbyggnad av pastasåsanläggning i Rubbiano som invigdes i oktober 2012. Detta sammanfaller med att Barilla fyller 140 år. Företaget som började som en liten butik i centrala Parma har utvecklats till att bli ledande inom pasta och pastasåser i Europa.

Tack vara expansionen kommer den nya anläggningen att bli den största och mest effektiva produktionsanläggning av pastasåser i Europa, och en av de mest hållbara i världen utifrån ett miljöperspektiv. Utbyggnaden, som kommer att slutföras under 2018, kommer att kosta över 50 miljoner € och sysselsätta ytterligare 60 medarbetare. Idag är Barilla marknadsledande i inom pastasås i Italien och Sverige samt ligger på andra plats i Tyskland och Frankrike, och på tredje plats i världen.

Fem år efter invigningen av såsfabriken 2012, med en kostnad på 40 miljoner €, har responsen från konsumenterna varit fantastisk och försäljningsvolymerna av såser har ökat med mer än 45%. Idag går 75% av anläggningens produktion på export, framför allt till Europa.

Denna framgång är resultatet av den extraordinära kvaliteten på råvaror där huvudingredienserna, (tomat och basilika) är av italienskt ursprung, det ingående samarbetet mellan Barilla och lokala bönderna samt en unik och egen produktionsteknik.

Tillverkningsprocessen uppfyller de högsta kraven inom livsmedels- och personsäkerhet, fokuserar på miljöpåverkan genom att minska energi- och vattenförbrukning samt koldioxidutsläpp. Dessutom har vi de senaste tre åren kunnat erbjuda människor virtuellt besök i fabriken genom vår digitala platform Guarda tu stesso (Se Själv) och på så sätt kunnat visa den omsorg och engagemang vi lägger på varje produktionssteg, på ett helt öppet sätt.

Idag tillverkas en rad tomatbaserade såser, pesto och Pestati i anläggningen. Utbyggnaden kommer att utöka produktionen till att inkludera ytterligare recept.

"Det kommer att bli en helt integrerad fabrik, utformad internt och helt i linje med vår vision" Bra för dig, bra för planeten. - Förklarade Carlo Carteri, chef för pasta- och såsproduktionsanläggningar i Europa - "Den kommer att ha en innovativ teknik med robotiserad och digitaliserade utrustning i linje med industriell 4,0 logik, som ytterligare kan öka kvaliteten och produktsäkerheten genom att kombinera effektivitet och flexibilitet med ett sofistikerat system för spårbarhet ".

Barilla grundades för 140 år sedan i Parma när Pietro Barilla öppnade en liten butik med egen tillverkning av bröd och pasta. Barilla är idag en av de ledande italienska livsmedelsgrupperna: ledare för pasta i världen, pastasåser i kontinentala Europa, bageriprodukter i Italien, och knäckebröd i Skandinavien. Barilla-gruppen äger 28 produktionsanläggningar (14 i Italien och 14 utomlands) och exporterar till mer än 100 länder. Varje år tillverkas i anläggningarna ungefär 1.700.000 ton livsmedelsprodukter som konsumeras över hela världen, under följande varumärken: Barilla, Mulino Bianco, Harrys, Pavesi, Wasa, Filiz, Yemina e Vesta, Misko, Voiello, Academia Barilla.

När den första butiken öppnade 1877, fokuserade Pietro Barilla på att göra bra mat. Idag har detta utvecklats till ett unikt sätt att göra affärer för Barilla Group: ". Bra för dig, Bra för planeten"

"Bra för dig" betyder att vi ständigt förbättra våra produkter som motiverar människor att anta en hälsosam livsstil och förbättra tillgången mat och social integration. "Good for the Planet" innebär att vi främjar hållbar produktförsörjning och minska mängden koldioxid och vattenförbruking som vi använder under produktionen.

För mer information, besök: www.barillagroup.com & www.barilla.se.