Barilla öppnar ny fabrik för pastasås.

Barilla öppnar ny fabrik för pastasås.

Världens ledande pastatillverkare öppnar en fabrik dedikerad pastasås, en investering i företagets kärnverksamhet på mer än 40 miljoner Euro.

Den 8 oktober 2012 öppnade Barilla, världens största pastatillverkare, officiellt sin nya fabrik i Rubbiano di Solignano i närheten av Parma. Trots det utmanande ekonomiska klimatet visar Barilla att de avser att fortsätta att satsa framåt och ytterligare stärka sin ställning i området omkring Parma som brukar kallas ”The Food Valley”.

Fabriken innebär ett viktigt strategiskt steg. Barillas produktion av pastasås har under 40 års tid hanterats av externa partners. Med den nya fabriken som är dedikerad det främsta tillbehöret till pasta understryker företaget sin vilja att koncentrera sig på sin kärnverksamhet. Barilla vill fokusera sina resurser på den italienska pastamåltiden och bageriprodukter under olika varumärken i Italien och Europa.

Fabriken kommer sysselsätta 120 personer och producerar i dagsläget 35 000 ton sås per år och har en kapacitet på 60 000 ton. Huvudingredienserna i pastasåserna, tomat och basilika kommer uteslutande från Italien.

Guido Barilla, styrelseordförande i Barilla, beskrev fabriken som en investering i Italiensk kvalitet med ett internationellt perspektiv. Han fortsatte ”Medan vi på ena sidan har ingredienserna, recepten och teknologin som är Italienska har vi på andra sidan företagets mål som är att växa på internationella marknader och föra det autentiska italienska köket ut över hela världen”.

Fabriken producerar 24 olika recept, håller högsta teknologiska standard och är en av de mest produktiva såsfabriker i världen. Helt i linje med Barillas långsiktiga arbete för en hållbar miljö släpper fabriken ut 32 % mindre CO2 och förbrukar 47 % mindre vatten än den genomsnittliga såsfabriken.

Eller kontakta Åsa Hermansson, Nordic Marketing Manager Barilla. (asa.hermansson@barilla.com)

Barilla grundades i Parma 1877 när Pietro Barilla öppnade en liten bröd- och pastabutik. Idag rankas företaget som ett av de ledande Italienska matföretagen. Barilla är världsledande inom pastatillverkning, ledande inom pastasås i Europa, bageriprodukter i Italien och knäckebröd i Skandinavien. I nära 140 år har företaget styrts av en Italiensk familj under fyra generationer. Nu i ledning av bröderna Guido, Luca och Paolo Barilla.