Nya Barilla Al Bronzo

Nya Barilla Al Bronzo: För en intensiv pastaupplevelse

Barilla lanserar en ny familj av bronsvalsade pastaprodukter med robust karaktär och rik struktur för en intensiv pastaupplevelse. Tillverkningsmetoden som Barilla kallar ”Lavorazzione grezza” tillsammans med råvaror av noga utvalt durumvete ger den unika smakupplevelsen av nya Barilla Al Bronzo.

Barilla ”Al Bronzo” tillverkas genom metoden ”Lavorazione grezza” vilket betyder att pastan är bronsvalsad och pressas genom mikrograverade bronsstycken vid tillverkningen. Detta ger pastan dess unika rika struktur samt gör den även mer elastisk vilket medför ett bättre resultat vid kokning av de klassiska formerna från Barilla. Nya Barilla Al Bronzo är bärnstensgul till färgen vilket särskiljer sig från annan pasta från Barilla samt gjord på noga utvalt durumvete av hög kvalité med ett högt proteininnehåll (14%).

I Sverige lanseras fem pastaformer - Spaghetti, Linguine, Fusillioni, Mezzi Rigatoni & Tortiglioni.

Designen på förpackningen markerar också ett unikt pastasortiment då Barilla frångår sin klassiska blåa färg och väljer en intensiv röd färg för Barilla ”Al Bronzo” för att betona och markera sin kärlek och passion för pasta.

Den nya röda ”Al Bronzo” förpackning är djärv och sällsynt unik på marknaden. Pastakartongen är grov i likhet med innehållet där pastan karaktäriseras av sin rika textur och porösa yta. Dessutom är den nya förpackningen även designad och gjord med omtanke och kärlek för planeten. Det är en kartong, helt återvinningsbar och gjord av papper som kommer från hållbart skötta skogar.

Barilla är även glada att meddela att man kommer ta hjälp av Jennie Walldén (tidigare vinnare av Sveriges mästerkock, krögare, TV-kock och influencer) samt Diana Dontsova (kokboksförfattare, influencer och vinnare av Stora matbloggpriset 2017) vid lanseringen av Al Bronzo där syftet är att sprida goda recept - oftast vegetariska samt utbilda konsumenterna kring de oöverträffade fördelarna med bronsvalsad pasta gjord på utvalt durumvete från Barilla.

”Al Bronzo tar mig tillbaka till Italien, rika smaker, såsen som möter pastan i fullkomlig harmoni och perfekt al dente, jag tror att hemligheten ligger i Barillas Lavorazione Grezza, den speciella bronsvalsningen hos nya Al Bronzo”

-Jennie Walldén

Barilla förändrade pastan för gott när man på 50-talet kom på idén att paketera pastan i en papperskartong. Företaget startades av Pietro Barilla 1877, då han började sälja sin pasta i en bottega i Parma. Idag finns Barilla i fler än 100 länder med sitt breda utbud av pasta och pastasåser.

Barilla är världens största pastaproducent och den ikoniska blå kartongen har idag flera syskon. Allt från de kreativa pastaformerna från La Collezione, till Barillas breda glutenfria sortiment av pasta, till den ikoniska gröna peston och nyligen lanserade serien inom pasta såser ”Vero Gusto” som är fri från både socker och konserveringsmedel. Barilla har historiskt och även framåt förbundit sig att förmedla den verkliga innebörden av en pastarätt: ”A sign of love”

Barilla är en del av Barillagruppen, ett av de ledande italienska livsmedelsföretagen, som tillverkar pasta, såser, kakor och bröd med 20 varumärken, på 30 produktionsanläggningar (varav 15 i Italien och 15 i resten av världen). De 8 591 anställda från över 100 länder är inspirerade av företagets långsiktiga och hållbara uppdrag ”Good for You, Good for the Planet”