Världens största pastaproducent fyller 140 år – hållbar produktion visar vägen framåt

I år är det 140 år sedan Barilla grundades. Det som började med att Pietro Barilla öppnade en liten butik som sålde egentillverkad pasta och bröd, är i dag världens största pastaproducent. Med över 1,8 miljoner ton såld pasta årligen världen över visar årets hållbarhetsrapport att man fortsätter satsa på bra råvaror och hållbar produktion enligt parollen ”Good for you, good for the planet”.

Peitro Barilla som för 140 år sedan slog upp dörrarna till vad som skulle komma att bli ett välkänt globalt familjeägt företag hade en tydlig vision: ”Att ge folk samma mat som du skulle ge till dina egna barn”. Enligt den vision har Barilla byggts, där bra råvaror är en given ingrediens. Våra kostvals stora betydelse för både människans och planetens välmående och är något som genomsyrar Barillas hela affär, där så låg miljöpåverkan som möjligt är ledord.

Barilla är den största användaren av durumvete i världen. Varje år använder man närmare 1 400 000 ton durumvete till pastaproduktionen och Barilla ligger i framkant med hållbart jordbruk. I över 20 år har man arbetat med Produttori Sementi Bologna (PSB), det ledande forskningscentret i Italien för utveckling och urval av durumvete, samt skapandet av nya varianter av vete. I ett projekt kring hållbart durumvete har Barilla i samarbete med Cattolica of Piacenza Universitet arbetat fram ett effektivt och hållbart jordbruk för durumvete, som både minskar koldioxidutsläppen och ökar jordbrukarnas intäkter. Under 2016 köpte Barilla närmare 190 000 ton hållbart odlat durumvete som involverar närmare 1500 bönder i Italien. Barilla fick ett särskilt omnämnande på "The Procurement Awards 2016" för arbetet och målet är att nå minst 250 000 ton hållbart durumvete under 2017, vilket utgör cirka 35 procent av de totala produktionskraven. Barilla har under de senaste sex åren minskat koldioxidutsläppen med 28 procent per ton producerat durumvete.

FN:s hållbarhetsmål genomsyrar hela Barillas affär. För att hantera inverkan på planet på ett effektivt sätt implementeras hållbarhet i hela värdekedjan: från leverantörer till kunder. Barillas strategi om att mat ska vara både bra för den enskilda individen och planeten är en del i målet med att bidra till att uppnå de hållbara utvecklingsmålen i FN:s Agenda 2030. I årets hållbarhetsrapport presenterar Barilla bland annat att man har ersatt palmoljan i alla bageriprodukter med vegetabiliska oljor vilket gör att man sparar man in på totalt 34 000 ton palmolja per år. Under 2016 har man också tagit bort mer än 4,3 ton mättat fett från över 150 recept.
Som mål har Barilla att år 2020 ska 100 procent av alla råvaror tas fram på ett ansvarsfullt sätt och att man endast ska erbjuda produkter från botten av miljöpyramiden, med lägsta möjliga miljöpåverkan. Barillas fortsatta strävan efter hållbarhet i alla led handlar också om att förbättra effektiviteten i produktionsprocesser som minskar koldioxidutsläpp, gasutsläpp och vattenförbrukning samt fortsätta utveckla effektiva och hållbara jordbruk. Barilla strävar också efter att utbilda nya generationer om en hälsosam livsstil, balanserade matvanor och ansvarsfull matförbrukning.

Mer fakta om Barilla i världen:

• Under 2016 köpte Barilla 190 000 ton hållbart durumvete vilket involverade cirka 1500 jordbrukare i Italien.
  • Under 2016 lanserade Barilla 17 nya fullkornsprodukter och mängden fullkorn ökades i redan existerande produkter. Det glutenfria sortimentet och ”Protein Plus-sortimentet” utökades också med 11 nya produkter.
  • Under 2016 investerade koncernen 40 miljoner euro i forskning och utveckling.
  • Under 2016 omsatte Barilla 3413 miljoner euro.
  • I pastafabriken i Parma tillverkas 1000 ton pasta varje dag och däribland 170 000 km spagetti varje dag.
  • Barilla har närmare 120 olika pastasorter och bland de mest populära är penne, pastafjärilar och spagetti no 5.
  • Barilla har 8420 anställda över världen.
  • Barilla är marknadsledande på pastamarknaden I Italien och resten av världen.
  • Förutom pasta har Barilla över 40 färdiga såser i sitt sortiment och närmare 180 olika bageriprodukter.
  • Barilla har 28 produktionsanläggningar, 14 i Italien och 14 utomlands som varje år producerar mer än 1 800 000 ton livsmedelsprodukter som exporteras till mer än 100 länder världen över.