FN inviger Barista Lilla Fiskargatan i Lund - Tisdag 20/8 kl 10.00

Imorgon tisdag 20/8 kl 10.00 inviger Anne Poulsen från FN (tvåa från vänster på bilden), Baristas 200m2 flagship mitt på gågatan i Lund. Anne är nordisk direktör för World Food Programme som bland annat driver skolmatsprojekt i Etiopien. Barista finansierar redan daglig skolmat till över 1.000 barn som därför kan gå i skolan och få en framtid. Öppningen i Lund väntas ge ytterligare ett 50-tal barn möjlighet att börja skolan. På hemmaplan ger satsningen ett tiotal nya arbetstillfällen.

Bilden är från överlämnandet av 1M till FN på FN-dagen i oktober 2012. Vi är idag redan uppe i nästan 1,4M. Varje kopp spelar roll...

I december reser Baristas platschefer med FN till Etiopien för att besöka skolan i Muka Dhera samt delta i skörden på tre Fairtrade kaffeodlingar. Plats finns för media att delta på resan. Kontakta Björn för mer info vid intresse.

Barista Fair Trade Coffee är Skandinaviens första etiska coffee shop koncept. Sedan starten 2006 har man idag 17 helägda coffee shops från Malmö i söder till Umeå i Norr. Allt som går är Fairtrade och det mesta är ekologiskt. Varje gång en kund använder sitt Stammiskort skänks 2:- för en skolmåltid i Muka Dhera, Etiopien via FN. Utöver det får kunden minst 10% rabatt själv.
Ca 1.000 barn får i nuläget dagligen skolmat och t.o.m. 18/8 2013 har Barista hunnit skänka 683.179 måltider. Barista har en s
tyrelseplats i Svenska FN-fonden.

Målet är att fortsätta växa, för vore Barista stora som världens största kedja med över 17.500 coffee shops skulle alla barn i Etiopien kunna gå i skolan. Ett kanske osannolikt högt mål, men siktar man lägre missar man poängen:

Vinnare "Bästa Miljöarbete 2012
"Finalist "Änglamarkspriset 2013"