Hon siktar på världsrekord – ska cykla 60 mil på 24 timmar

Under slutet av vecka 22 kommer cyklisten Anna Friborg försöka slå världsrekord i ultracykling genom att cykla 60 mil på 24 timmar. I samband med cyklingen kommer en insamling till Barndiabetesfonden att pågå.

Vid 18-tiden på lördagen den 5 juni inleder Varbergs-cyklisten Anna Friborg ett försök att slå världsrekord i en så kallad ultracykling. Då kommer hon försöka cykla 60 mil på 24 timmar på Volvo Cars testanläggning i Hällered utanför Borås. Under världsrekordförsöket pågår en insamling till Barndiabetesfonden.

– Jag satte det här målet redan i höstas när jag såg att Elin Starup, som är en fantastisk cyklist från Danmark, satte världsrekord på nästan 57 mil. Då tänkte jag ”Tänk om jag klarar att cykla 60 mil, då sätter jag ett nytt världsrekord”. När jag bestämde mig för detta kände jag att jag ville samla in pengar till Barndiabetesfonden igen, det vill jag göra i samband med alla mina spektakulära projekt, säger Anna Friborg.

För att kunna genomföra världsrekordförsöket på ett säkert och effektivt sätt kommer hon få stöd av ett team på nio personer som ska hjälpa till med mat, reparation av cykel och övrig logistik. Tre av medlemmarna i teamet har utbildats av cyklingsorganisationen World Ultracycling Association (WUCA) för att säkerställa att världsrekordet blir giltigt.

– Det finns väldigt många regler som behöver hållas för att det här ska bli giltigt. Volvos varvbana är 6,2 kilometer lång och jag måste köra samma bana så det kommer bli nästan 100 varv om det går som tänkt. I mitten av banan finns det skogspartier så då måste jag ha en följebil som åker efter och ser till att jag inte tar några genvägar. Varje varv dokumenteras och klockorna som används får ha en felmarginal på max två sekunder per dygn, säger hon.

Vad är ditt mål med det här världsrekordförsöket?

– Jag vill inspirera andra människor till att utmana sig själva både stort och smått. På pappret ska jag inte kunna leverera de här resultaten som jag har gjort. Jag är en heltidsarbetande, ensamstående trebarnsmamma som aldrig har tränat i mitt liv, men ändå står jag här och ska försöka ta världsrekord. Jag vill få människor att säga att ingenting är omöjligt. Min förhoppning är också att vi ska kunna samla in pengar till den viktiga forskningen så att barn, ungdomar och vuxna som lever med typ 1-diabetes kan få bättre hjälpmedel och ett botemedel i framtiden, säger hon.

Åsa Soelberg, generalsekreterare på Barndiabetesfonden, är tacksam för Annas initiativ.

– Vi är så glada och imponerade över Annas engagemang och vilja att lyfta typ 1-diabetes. Hon har gjort så mycket för Barndiabetesfonden den här våren. Hon har redan samlat in massor av pengar till forskningen kring typ 1-diabetes genom initiativen “Kust till kust” och “Etikhus goes Everesting”. Nu håller vi tummarna för att hon slår världsrekordet, säger hon.

• insamling

Fondens beskyddare är H.K.H. Kronprinsessan Victoria. Barndiabetesfonden grundades 1989 av professor Johnny Ludvigsson. Fonden har 90-konto och är medlem i Giva Sverige. Barndiabetesfonden stödjer forskningen inom typ 1-diabetes och är idag Sveriges största finansiär av forskning om typ 1-diabetes. Förutom insamling till forskning så driver vi projekt som syftar till att ge hjälp och stöd till drabbade barn, ungdomar och deras familjer.

För mer info: www.barndiabetesfonden.se.

Typ 1-diabetes är en autoimmun sjukdom där kroppens eget immunförsvar angripit cellerna i bukspottskörteln och förstört dem så att de inte längre kan tillverka insulin. Varför detta sker vet man inte och man vet heller inte varför typ 1-diabetes ökar. Över 900 barn och minst lika många vuxna insjuknar varje år vilket gör sjukdomen till den absolut vanligaste livshotande sjukdom som drabbar barn. Trots modern teknik och allra bästa behandlingar leder typ 1-diabetes alldeles för ofta till dödliga följdsjukdomar och förkortad livslängd.