Pressmeddelande -

Inbjudan till pressfrukost 5 maj 2006 - Barnens Bokklubb lanserar BOKEN OM LÄSNING

Barnens Bokklubb har närmare 30 års erfarenhet av att läsa och kvalitetsbedöma barnböcker. Lika lång erfarenhet har de av barns läsvanor och av vad barn i olika åldrar tycker om att läsa. Nu delar bokklubben med sig av sin kunskap i en ny bok: Boken om läsning. Sara Villius, författare, är nästan jämnårig med Barnens Bokklubb. Hon möter VD Ann Sköld Nilsson och bokens förläggare Annika Nasiell i ett samtal om Boken om läsning, barnböcker, barns språkutveckling och läsminnen. Pressfrukost Dag: 5/5 2006 Tid: 9.00-10.30 Plats: Barnens Bokklubb, Kammakargatan 7, Stockholm Program 9.00 Bokutdelning 9.10 Frukosten serveras 9.30 VD Ann Sköld Nilsson hälsar välkommen 9.35 Samtal mellan Sara Villius, Ann Sköld Nilsson och Annika Nasiell 10.00 Frågestund och möjlighet till enskilda intervjuer Boken om läsning är en handbok till barns språk- och läseutveckling. Fokus är på små barn; från tiden då småttingen storögt lyssnar till Min Skattkammare till dess att 8-åringen knäcker läskoden och mödosamt stavar sig igenom Mio min Mio. Boken om läsning ger föräldrar handfasta tips om hur de kan göra högläsningen roligare både för sig själva och barnet, och om hur man kan väcka barns intresse för egen läsning. Sara Villius har skrivit de omtalade böckerna Nej, det är en snöklump och Battle. Hon drev tidigare bokförlaget Ink och föreläser regelbundet om författar- och förläggarskap. Sara har egen erfarenhet av Barnens Bokklubb. Hon var medlem i klubben från tidig barndom till tonåren och fick enligt egen utsago beställa obegränsat med böcker. Som mamma till Allan 3 1/2 år har hon fått många personliga upplevelser av hur det går till när barn möter böcker. O.S.A senast 3/5 till Linnéa Hallgren, linnea@elmkommunikation.se, tel 0708-19 24 34. Har du frågor kontakta Linnéa Hallgren. VÄLKOMMEN! OM BARNENS BOKKLUBB Barnens Bokklubb är Sveriges största bokklubb för barn. Sedan 1977 har bokklubben inspirerat föräldrar och barn till läsning genom att erbjuda marknadens bästa barn- och ungdomsböcker oberoende av förlag. Barnens Bokklubb följer barnets språkutveckling och erbjuder medlemskap som passar för barn från 0 år upp till tonåren. En av de tidiga ägarna var Astrid Lindgren, idag ägs bokklubben av P.A Norstedt & Söner och Bokförlaget Opal.