Arrangörerna till insamlingsevent för Gazas barn finalister i Stenbeckspriset

Arrangörerna till insamlingsevent för Gazas barn finalister i Stenbeckspriset

Sju kvinnor inom näringslivet som arrangerade ett insamlingsevent i Malmö i december 2023 till förmån för barnen i Gaza är finalister till utmärkelsen Stenbeckspriset för sitt initiativ. Alla pengar som samlades in gick oavkortat till Barnfondens akutinsats i Gaza.

Arrangörerna Aylin Daut Shad, Dalia Shwan, Nejra Celik, Elnaz Barjandi, Ines Dedic, Nesrin Dabas och Selma Celik lyckades på kort tid engagera 35 volontärer och 70 sponsorer, marknadsföra eventet och få tillgång till lokal i centrala Malmö. Bland sponsorerna fanns bland andra Dante Zia, Alexandra Pascalidou, Diadonna och Nicolas Lunabba, men också företag som Friskisk och Svettis, Funnys äventyr och Scandinavian Cosmetics. Allt från konstverk och bakverk till ansiktsmålning och middagar såldes, lottades eller auktionerades ut.

– Arrangörerna har visat på ett fantastiskt och genuint engagemang för en aktuell och viktig fråga som angår oss alla. Med gemensamma krafter och mycket värme lyckades de på kort tid engagera och föra samman hundratals människor för en gemensam sak. De har kämpat hårt, entusiasmerat både sponsorer och besökare och vi ser att detta är ett exempel att både lära av och återkomma till, säger Martina Hibell, generalsekreterare för Barnfonden.

Pengarna gick oavkortat till Barnfonden
    Omkring 400 personer besökte Studio i Malmö där eventet hölls, och totalt samlades drygt 200 000 kronor in vilket innebär ett ökat stöd till akutinsatsen som pågår i Gaza genom Barnfondens samarbetspartner. Pengarna går oavkortat till arbetet med distribution av rent vatten, näringsrik mat, hygienkit, kontantstöd samt livsviktigt psykosocialt stöd till barn som befinner sig i trauma efter fruktansvärda upplevelser av kriget.

– Eventet och dess utfall är ett bevis på kraften i den kollektiva gemenskapen, när vi människor går samman för att bidra till något större. Det har givit energi i en annars mörk tid och en push att fortsätta det hårda arbetet som krävs för att kunna nå fram med så mycket stöd som möjligt till de barn som behöver det mest, menar Martina Hibell.

Stenbeckspriset är Sveriges enda utmärkelse för insatser inom insamling av gåvor, företagssamarbeten och givande. Det instiftades 1994 under namnet Årets insamlare och delas ut av Giva Sverige i fem kategorier för att främja innovation och professionalism som stärker engagemang och intäkter för civilsamhällets organisationer.

Karolina Jakstrand

Presskontakt Kommunikations- och kampanjansvarig + 46 (0)76 016 80 93
      Charlotte Lundqvist

Presskontakt Kommunikatör 0760 – 16 80 93

Barnfonden

Barnfonden är en barnrättsorganisation baserad i Malmö som arbetar för barns rättigheter och trygghet i utsatta områden som är hårt drabbade eller riskerar att drabbas av klimatförändringarna. Klimatförändringarna bidrar till torka och översvämningar, vilket direkt påverkar barns möjlighet till att gå i skolan, hälsa, försörjningsmöjligheter och trygghet.

Vår vision är en hållbar värld där barn blir lyssnade på, tas om hand och blir respekterade. En värld där varje barn kan säga: -Jag är trygg, -Jag är frisk, -Jag är glad, -Jag har en utbildning, -Jag har en röst.

Tillsammans med barn skapar vi hållbara lösningar som skyddar och stärker deras rättigheter och välmående. Detta gör vi genom partnerskap, lokalt ägarskap och helhetsperspektiv. Vi arbetar långsiktigt med att skapa motståndskraft, innovativa lösningar och att förbättra förutsättningarna för alla barns rätt till trygghet, utbildning, god hälsa och ett liv fritt från våld.

Barnfonden