​Auktion för att fler barn ska få gå i skolan

​Auktion för att fler barn ska få gå i skolan

Den 26 augusti startar auktionen för eleverna i Dugda i Etiopien. E-handelsföretaget Jollyroom har hand om den digitala auktionen som genomförs i flera länder, däribland Sverige. Målet är att engagera föräldrar i skolstartstider och lyfta vikten av utbildning för alla. Pengarna som samlas in går till Barnfondens utbildningsprojekt i Dugda där behoven är många och stora.

Klassrummen saknar elektricitet och trots att eleverna trängs har de svårt att få plats. Det är vardagen på Shubi Gemo-skolan i området Dugda på den etiopiska landsbygden. Behoven på skolan är enorma och resurserna få.

Jollyroom är huvudpartner till Barnfondens utbildningsprojekt på Shubi Gemo-skolan. Som en del av samarbetet arrangerar Jollyroom en digital auktion i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Kända varumärken skänker barnprodukter

Den 26 augusti startar Jollyroom sin öppna auktion där barnprodukter från Lego, Brio, Stiga, Reima, Pierre Robert och Helly Hansen säljs till högstbjudande. Auktionen pågår till och med den 2 september på Jollyrooms Facebook-sida. Samtliga produkter har skänkts till förmån för projektet och alla insamlade pengar går till Shubi Gemo-skolan.

– En självklar kärnfråga för oss på Jollyroom är barns välmående. Vi kan nu med stolthet och glädje berätta om samarbetet med Barnfonden i deras utbildningsprojekt på Shubi Gemo-skolan. Tillsammans kan vi bidra till att fler barn runtom i världen kan få tillgång till den utbildning och utveckling som är alla barns rättighet, säger Pernilla Johansson, CSR-ansvarig Jollyroom.

Det här bidrar auktionen till

Projektet på Shubi Gemo-skolan är utformat tillsammans med Barnfondens lokala samarbetspartners i Etiopien. Barnens behov är i främsta rum och målet är att skapa barnvänlig, stimulerande och trygg skola.

• Bygga fyra nya klassrum
  • Installera elektricitet på skolan som delvis drivs av solceller
  • Sätta upp regnvattenbehållare för att eleverna ska kunna sköta sin hygien
  • Möblera klassrummen på ett barnvänligt vis med bänkar, tavla, stolar och bord
  • Bygga toaletter
  • Utbilda både barn och skolpersonal i hygien och sanitet

I dagsläget trängs barnen i klassrummen på Shubi Gemo-skolan, precis som på många andra skolor i Etiopien. De överfulla klassrummen gör det svårt för barnen att vara koncentrerade och motiverade.

– Vi ser ofta att föräldrar inte tycker det är lönt att barnen går i skolan när de ändå inte lär sig något. Skolan är nyckeln till utveckling och när barnen hoppar av skolan är risken också extra stor att de gifts bort eller hamnar i skadligt barnarbete. Just därför är det oerhört viktigt att vi är många som är med för att förändra. Samarbetet med Jollyroom skapar möjligheter för oss att tillsammans göra skillnad för de här barnen, säger Martina Hibell, programchef på Barnfonden.

Om Jollyroom

Jollyroom Group AB är idag en ledande koncern inom näthandel av barn- och babyprodukter i Norden och Tyskland.

Med ett sortiment på 50 000 artiklar erbjuder de alla produkter barnfamiljen behöver.

Målet är att nå kunden redan när kvinnan är gravid och vara en ”one-stop-shop” för produkter tills barnen slutar leka i åldern 10–12 år.

Barnfonden är en barnfokuserad utvecklingsorganisation som grundades 1991 och som ingår i det internationella nätverket ChildFund Alliance. Barnfonden är politiskt och religiöst obunden och tillsammans med sina samarbetspartners stödjer organisationen cirka 13 miljoner barn och familjer runt om i världen. Allt Barnfondens arbete utgår från barnet i fokus och verksamheten fokuserar på fyra områden som är tätt sammankopplade: utbildning, hälsa, försörjning och barns rätt till trygghet och skydd.