Vinnarfilmen "Nöff" är beskrivs av juryn som en fantasifull, älskvärd och nyfiken film som de vill se om och om igen.

Filmen om en liten gris blev årets vinnare av humorpriset

Vinnarfilmen bidrar till mer barnskratt över hela världen – samtidigt som det humoristiska kaoset har något för alla åldrar. Barnfondens komedipris 2022 har tilldelats Mascha Halberstad, regissören av filmen Nöff. Prispengarna går i vinnarens namn till Barnfondens akutinsats med fokus på barn och familjer som drabbats hårt av den långvariga torkan i Östafrika.

- Jag skulle vilja påstå att vi sällan behövt humor mer än nu. Gemenskap och samhörighet frodas när vi får skratta tillsammans. Oavsett hur gamla vi är eller var tusan vi kommer ifrån, säger jurymedlemmen och komikern Sanna Persson Halapi.

En jury med filmkoll

Juryn som har utsett årets vinnare av humorpriset. Från vänster Adam Ammar, Sanna Persson Halipi och Isabel Jallow. Foto: Mark Nordvall Hanlon

De som har sett och bedömt de nominerade filmerna är:

Isabel Jallow – 11 år och grundare av Bellas och Balagans bokklubb på Stadsbiblioteket i Malmö. K-pop-intresserad och med skådespelare som drömyrke.

Adam Ammar –14 år och filmintresserad som varit aktiv i filmurvalet till programmet 2022 och gjorde prao på BUFF under hösten 2021.

Sanna Persson Halapi – skådespelaren och komikern bakom bland annat rymdvarelsen PAX på SVT Barnkanalen.

Ett pris för att hylla skrattet – och skapa trygghet i ett föränderligt klimat

Barnfondens pris för bästa komedi riktar ljuset på något som förenar barn och vuxna över hela världen – humorn och glädjen. Alla barn har enlig barnkonventionen rätt till lek, vila och fritid och i detta ryms också skrattet.

Priset går i vinnarens namn till Barnfondens akutinsats i Östafrika där flera miljoner barn och familjer drabbats hårt av den långvarig torkan. Behoven är stora och Barnfonden arbetar bland annat med lokala samarbetspartners för att barn ska kunna stanna i skolan och för att ge familjer tillgång till det mest basala såsom mat, vatten och mediciner. Ett förändrat klimat i världen leder till mer extrema väder, exempelvis längre perioder av torka som i Östafrika.

Prissumman är på 10 000 kronor och är sponsrad av Malmöföretaget Smak-Sak.

Detta är juryns motivering
    Den får oss att kikna av skratt. Den får barn och vuxna att mötas i humorns förtrollade värld där skrattet inte har någon åldersgräns. Mitt i det roliga kaoset finns en skärpa och en beundransvärd känsla för detaljer. En fantasifull, älskvärd och nyfiken film som vi vill se om och om igen. En film som förtjänar en stor publik.

Barnfondens pris för Bästa Komedi på BUFF 2022 går till ”Nöff”.

Om vinnarfilmen
    När 9-åriga Babs får en gris som heter Knorr i present av sin farfar Tuitjes har hon svårt att övertyga sina föräldrar om att hon ska få behålla den. Men hennes föräldrar är inte det största hotet mot Knorr. Den årliga korvtävlingen – som arrangeras av Föreningen för köttprodukter tillverkade av färska grisar – står för dörren. Ett hejdlöst snurrigt äventyr om vänskap, grönsaker, cowboys och grisbajs.

De tre nominerade filmerna:
    Lill-Zlatan och morbror Raring
    Spökarna – Thrillerkvällen
    Nöff

Barnfondens vision är en hållbar värld där barn blir lyssnade på, tas om hand och blir respekterade. En värld där varje barn kan säga: Jag är trygg! – Jag är frisk! – Jag är glad! – Jag har en utbildning! – Jag har en röst! Tillsammans med barn skapar vi hållbara lösningar som skyddar och stärker deras rättigheter och välmående. Detta gör vi genom partnerskap, hjälp till självhjälp och helhetsperspektiv. Barnfonden grundades 1991 och är en del av det globala nätverket ChildFund Alliance. Tillsammans stödjer vi cirka 23 miljoner barn och familjer världen över. Den första ChildFund-organisationen grundades 1938 i USA. Barnfondens kontor finns i Malmö och här arbetar alla anställda. Vårt arbete leds av en oavlönad styrelse där alla ledamöter är faddrar.