Forskare och entreprenör nyinvalda i Barnfondens styrelse

– Johanna von Bahr och Edvard Hall bidrar med nya globala perspektiv

Barnfonden inleder år 2019 med att välkomna två nya styrelsesuppleanter. Johanna von Bahr forskar om barns rättigheter i internationella relationer och Edvard Hall är juristen och entreprenören som kombinerar internationella frågor med hållbar utveckling. Det är med lång erfarenhet och stor expertis som de går in i Barnfondens styrelse.

Barnfondens senaste tillskott till styrelsen, Johanna von Bahr och Edvard Hall, är experter på internationella utvecklingsfrågor, om än inom olika områden. De kommer båda att vara en stor tillgång för Barnfondens styrelse och för verksamheten i stort.

Barnfondens ordförande Thomas Rebermark kommenterar:

– Johanna och Edvard är en tydlig förstärkning av vår laguppställning. I vår kamp för barns möjligheter och rättigheter är deras energi, kompetens, globala nätverk och erfarenhet ett fantastiskt tillskott. Med Johanna och Edvard kan vi nu ta nästa steg för att, i ännu högre grad, påverka omvärlden med den gedigna kunskap i barnrättsfrågor och programverksamhet som vi på Barnfonden har. Det är därför med stor glädje jag personligen välkomnar Johanna och Edvard till Barnfonden och vår styrelse.

Barnfonden leds av en oarvoderad styrelse med kompetens inom bland annat ekonomi, juridik, ledningsfrågor och utvecklingsarbete.

Om Johanna von Bahr

Forskar vid Stockholms universitet om barns rättigheter i internationella organisationer. Hon ser närmare på vad organisationer som FN och EU gör för att förstärka barns rättigheter. Johanna von Bahr bor i Lund och undervisar bland annat vid Lunds universitet där hon också är medlem i Child Rights Institute.

Läs intervju med Johanna von Bahr

Om Edvard Hall

Jurist och entreprenör som inriktat sig på internationella utvecklingsfrågor. Edvard Hall bor i Malmö och har tidigare arbetat för flera olika FN-organ runt om i världen. Han är entreprenör och investerare i sociala företag som bidrar till hållbar utveckling.

Läs intervju med Edvard Hall

Barnfonden är en barnfokuserad utvecklingsorganisation som grundades 1991 och som ingår i det internationella nätverket ChildFund Alliance. Barnfonden är politisk och religiöst obunden och tillsammans med sina samarbetspartners stödjer organisationen cirka 13 miljoner barn och familjer runt om i världen. Allt Barnfondens arbete utgår från barnet i fokus och verksamheten fokuserar på fyra områden som är tätt sammankopplade: utbildning, hälsa, försörjning och barns rätt till trygghet och skydd.