Globalt firande av  World Hearing Day - Delaktighet för alla

Globalt firande av World Hearing Day - Delaktighet för alla

Medvetande, information och kunskap krävs

I maj 2017 antog WHO en handlingsplan för att tydliggöra den globala kostnaden för obehandlad hörselnedsättning. WHO uppskattade då att över 360 miljoner människor (varav 32 miljoner är barn) lever med hörselnedsättning. Det betyder cirka 5 procent av världens befolkning. Antalet ökar successivt. Visste du att den globala kostnaden årligen uppskattas till 750 miljarder USD.?!

Behandling av hörselnedsättning är en besparing för samhället - "Spend to Save"

Vi är en lång rad organisationer globalt, som inser att kunskapen om hörselnedsättning bland beslutsfattare inom inte bara sjukvården utan på alla nivåer i samhället är skrämmande låg. Det finns emellertid ett växande medvetande om att kunskapen om hörselnedsättning och dess påverkan på allt fler människor måste ÖKA. Frågor om hur obehandlad dövhet/hörselnedsättning påverkar enskildas liv, men också vilka effekter ekonomiskt det får för samhället måste komma längre upp på beslutsfattarnas agenda.

Frågan är hyperaktuell dvs samhället måste spendera pengar för att kunna spara!

Barnplantorna: Vi måste alla blicka in i framtiden

Barnplantorna har länge tillsammans med en rad organisationer globalt som The Ear Foundation (UK) och AG Bells (USA) bejakat möjligheterna med investering i ny hörselteknik för ökad livskvalitet och ökad delaktighet för barn i vårt gemensamma samhälle. Det är även en besparing för samhället.

Barnplantorna välkomnade den internationella Spend to Save-kampanjen som tydliggjorde detta och gav Barnplantorna möjligheter att informera politiker och beslutsfattare i Västra Götaland om behovet av utökade resurser till CI (cochleaimplantat-behandling). Läs mer om kampanjen Spend to Save dokument.

Brist på kunskap och i flera länder (även i Sverige) tyvärr även faktaresistens är de största hoten mot att utveckla

• prevention (skydd mot höga ljud behandling av öroninflammation, vaccinering)
  • tidig identifiering av hörselnedsättning (screening av nyfödda såväl som äldre)
  • Intervention i tiden tillsammans med stöd för heltidsanvändning av CI/hörapparater
  • information inom familje-interventions-verksamheterna om konsekvenserna av bristfällig hörsel och talspråksstimulans.
  • större tillgång till CI-behandling
  • större tilltro till sjukvården framför s.k. goda råd på sociala medier

Det sistnämnda är en stor utmaning för både sjukvården såväl som patientorganisationer- åtminstone i Sverige. Tillsammans är vi emellertid starka. Vi är många som idag den 3 mars 2018 åter uppmärksammar World Hearing Day. Gör det du med.