Barnplantorna och Sahlgrenska nominerade till Guldskalpellen

Barnplantorna och Sahlgrenska nominerade till Guldskalpellen

Filmen ”Cochleaimplantat – att återskapa ett sinne” har nominerats i Dagens Medicins prestigefyllda tävling Guldskalpellen, som utser årets förnyare i svensk sjukvård. I filmen kommer för första gången svenska barn med cochleaimplantat och föräldrar samt yrkesverksamma inom förskola och skola till tals. Bakom filmen står Barnplantorna och Sahlgrenska Universitetssjukhusets CI-team. Filmen har producerats med stöd av Arvsfonden. – Ju fler föräldrar till dövfödda barn och barn som har förlorat hörseln som får information om hörhjälpmedlet CI, desto fler barn kan bli opererade i tid, säger Ann-Charlotte W Gyllenram, Barnplantornas ordförande. Cochleaimplantat (CI) är tekniskt hjälpmedel för döva och gravt hörselskadade som gör det möjligt att höra och utveckla talat språk. Vissa barn med CI har blivit döva på grund av en invasiv pneumokockinfektion. Överläkare Eva Karltorp, verksamhetschef för Cochleaimplantatkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge, menar att resultaten av tidig operation och implantat i båda öronen är att betrakta som ”smärre mirakel”. I filmen berättar föräldrar om sina erfarenheter av att få ett barn som inte kan höra för att sedan upptäcka att det faktiskt är möjligt att återskapa ett sinne. Också en bilderbok – Lisa får en CI-apparat – har tagits fram. Den ger små barn en bild av vad som händer inför, under och efter CI-operationen. Kontaktperson på Sahlgrenska Universitetssjukhuset är Radi Jönsson, hörselvårdschef. För ytterligare information: Ann-Charlotte W Gyllenram, 031-29 34 72, 070-741 14 14 ordforande@barnplantorna.se BARNPLANTORNA är en intresseorganisation för döva barn med cochleaimplantat, CI, och barn med hörapparat. Förbundet ger ut en tidning, Barnplantabladet, och består av ett nätverk av föräldrar och pedagoger verksamma inom förskola, skola och habilitering av hörselskadade och döva barn.

Ann-Charlotte W Gyllenram

Ordförande, Barnplantorna 070-741 14 14