Allt fler använder Office 365 – men missar backupen

Allt fler använder Office 365 – men missar backupen

En nyligen presenterad Gartnerrapport visar att Microsoft Office 365 nu är den vanligaste molntjänsten sett till antal användare. Office 365 har många fördelar och framgångarna har varit särskilt stora inom branscher som finans och tillverkningsindustri. Men samtidigt tror många användare felaktigt att molntjänsten har en fullskalig backup – och det kan ställa till stora problem.

Office 365 erbjuder visserligen funktioner som ger användaren en viss backup men den är begränsad. Företag där e-post och dokument kan vara verksamhetskritiska är därför sårbara om man enbart förlitar sig på Office 365 och exempelvis råkar ut för en kontostöld eller drabbas av gisslanprogram.

Fyra av tio användare har ingen backuplösning
Barracuda Networks visar i en ny rapport att mer än 40 procent av de företag som använder Office 365 inte har någon tredjepartslösning för backup som skyddar verksamhetskritiska data.

– Det är inte svårt att förstå framgångarna för Microsoft Office 365. Det är en användarvänlig molntjänst som är enkel att införa och som erbjuder en hög tillgänglighet. Samtidigt är licenshanteringen smidig och utrullningen av nya versioner enkel. Men för många verksamheter räcker inte de inbyggda backupfunktionerna hela vägen. Många tror också felaktigt att en fullskalig backuplösning ingår i konceptet, kommenterar Peter Gustafsson, ansvarig för Barracuda Networks i Norden.

Se över det egna behovet
Rådet är att noga se över den egna verksamhetens behov och ställa dem mot de inbyggda funktionerna som finns i Office 365.

– De flesta företag vinner på att komplettera molntjänsten med en tredjepartslösning för backup. I dag använder cirka 30 procent* av Office 365-användarna Barracuda för sin backup. Det är betydligt fler än från någon annan leverantör och visar att vi har en backuplösning som är väldigt väl anpassad för Microsofts molntjänst, fortsätter Peter Gustafsson.

Backup i Office 365 – saker att tänka på:

• Cirka 70 procent av dataförlusterna i en SaaS-applikation beror på att den raderats oavsiktligt eller medvetet av en slutanvändare. Om det tar längre tid att upptäcka dataförlusten än vad den konfigurerade lagringspolicyn medger så är informationen borta. Microsofts SLA skyddar inte kunder mot detta.
  • Om ditt Office 365-administratörskonto hackas kan dina säkerhetskopior också gå förlorade. Code Spaces är ett exempel på vad som kan hända med ditt företag om du förlitar dig på en enda leverantör för säkerhetskopiering av data.
  • Kommer Microsofts datalagringsfunktioner att kunna återställa dokument och konton i den konfiguration du behöver? Även om data säkerhetskopieras kan återställningsprocessen vara svår.
  • Är du enligt lagen skyldig att följa specifika regler för datalagring? Kommer de befintliga verktygen att ge dig den kapaciteten?
  • Användare kan av misstag förstöra sin data med skadlig programvara, särskilt ransomware. Det kan vara svårt och tidskrävande att återställa informationen från detta scenario med hjälp av de inbyggda funktionerna. Versionshantering i OneDrive och SharePoint kan hjälpa, men det ska ställas mot lagringsallokering och kan leda till ytterligare lagringskostnader.

För mer information om Barracudas lösningar inom backup för Office 365»

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om Barracudas lösningar och backup för Office 365 är du välkommen att kontakta Peter Gustafsson, Barracuda Networks, telefon: 0709-17 80 14, e-post: pgustafsson@barracuda.com

*2019 World Backup Day Survey