Barracudas nya plattform visar cyberhoten i realtid

IT-säkerhetsföretaget Barracuda Networks lanserar nu sin nya plattform Security Insight. Den är kostnadsfri och ger både IT-ansvariga och privatpersoner tillgång till information som i realtid visar den globala hotnivån. Security Insight visar även de mest aktuella säkerhetsluckorna och trenderna – och ger samtidigt råd om hur skadlig kod och andra cyberhot kan förhindras.

Security Insight samlar global data från Barracudas lösningar som bland annat skyddar e-post och nätverk samt analyserar flöden av webbtrafik. På så vis ger plattformen både sammanfattningar och detaljerad information om cyberhot som exempelvis kan döljas i PDF- och Excelfiler och vilka som är de senaste nätfiskemetoderna och gisslanprogrammen. Plattformen visar också hur sofistikerade angrepp sker med hjälp av skadlig kod som finns i JavaScript och VisualBasic.

– Allt för ofta blir företag och privatpersoner medvetna om hoten först när attacken är ett faktum. Vi vill bidra till ett mer proaktivt arbetssätt som höjer säkerhetsmedvetandet och ger fler möjlighet att se de cyberhot som måste bekämpas. Därför erbjuder vi utan kostnad vår kraftfulla globala plattform, säger Peter Gustafsson, ansvarig för IT-säkerhetsföretaget Barracuda Networks i Norden.

– När hotbilden förvärras måste det finnas användarvänliga verktyg som gör nytta i en vardag som tyvärr präglas av attacker och intrång. Bristen på säkerhetsexperter och ansträngda IT-avdelningar skapar också ett stort behov av effektiva helhetslösningar som bygger på en hög grad av automation och har kapacitet att möta de mest sofistikerade attackerna, avslutar Peter Gustafsson.

Mer information om Barracuda Networks plattform Security Insight finns här»

Läs pressmeddelandet på engelska här»

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om Barracudas plattform Security Insight är du välkommen att kontakta Peter Gustafsson, Barracuda Networks, telefon: 0709-17 80 14, e-post: pgustafsson@barracuda.com