Baseboll: U15-landslagstruppen uttagen

Förbundskapten Stefan "Snigeln" Nielsen och hans assistenter har nu tagit ut en 18-manna trupp som ska åka till Brno i Tjeckien i juli för att försvara de svenska färgerna i a-gruppen i EM. En svår uppgift mot tufft motstånd i form av Holland, Tyskland och Bulgarien i samma grupp.

Stommen i laget utgörs av spelare som var med och tog Sverige upp i A-EM vid förra sommarens lyckosamma EM-kval på Rosvalla i Nyköping. Sedan har förstås en årskull 95:or blivit för gamla för Kadettlandslaget, vilket motsvarar U15, och dessa har ersatts av spelare som landslagsledningen studerat under några helger här i maj.

Först deltog laget inklusive aspiranter i ungdomsturneringen Boda Borg Cup i Karlskoga och sedan har det blivit två omgångars spel i Juniorserien i Stockholm och Gävle. Helgen innan EM inleds i Brno genomför laget ett matchläger i Leksand där Basebollgymnasiet/Akademin står för motståndet.

Av de 18 spelarna i truppen kommer fem spelare från Leksand, fyra från Stockholm och två från Karlskoga. Sedan har Sundbyberg, Rättvik, Tranås och Arnö varsin spelare med och det är också två spelare från Nya Stoeryd (Tranås) som inte har något lag i seriespel i år. Dessa Stoerydare befinner sig i USA och spelar High School, och där har vi också en annan utvandrare, Antoine Duplantis som till vardags spelar i Louisiana.

Sveriges trupp till Kadett-EM (U15-EM) i sin helhet:

Kevin Hertz, Leksand
Jakob Syrén, Leksand
Sven Holmats, Leksand
Daniel Matspers, Leksand
William Reimer, Leksand
Kevin Sterner, Stockholm
Oscar Holmberg, Stockholm
Elvis Hammarstedt, Stockholm
Arvid Carlstedt, Stockholm
Martin Fahlin, Karlskoga
Robin Pettersson, Karlskoga
Mikael Lindqvist, Rättvik
Tommy Lindell, Arnö
Adrian Hernandez, Tranås
Vincent Bäckström, Sundbyberg
Joel Johnson, Alabama, USA
Jan-Mikael Johnson, Alabama, USA
Antoine Duplantis, Louisiana, USA

Mer information finns på Landslagssidorna på www.baseboll-softboll.se.

Spelprogram och mer information om Kadett-EM återfinns på CEBs webbsida.

----------------------------------------------------------------------

• Bollsporter

• Leksand

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.