Basetool, ett unikt verktyg för utveckling av besöksnäringen

Besöksnäringen är till sin natur oerhört sammansatt och komplex. Den bygger inte bara på starka allianser mellan offentlighet och näringsliv, den kräver kommunikation, dialog och samverkan över alla gränser.

Besöksnäringens enkla huvudrubriker; Bo, Äta, Se & Göra rymmer en hel värld av transporter, resmål, kultur- och naturupplevelser som utgör attraktiva reseanledningar och upplevelser i denna snabbt växande näring. Tillgången till innovativ och nyskapande digital kommunikation är naturligtvis avgörande om den gigantiska resemarknaden skall kunna fortsätta växa och utvecklas.

Som ett led i det stora utvecklingsarbete som besöksnäringen kräver har Turistsupport sedan 2006 haft som huvudsaklig verksamhet att utveckla och drifta databasen, administrationsverktyget och samverkansplattformen Basetool.

Basetool är utvecklad specifikt för besöksnäringen och all funktionalitet i verktyget har skapats med utgångspunkt från denna komplexa närings olika behov. Våra uppdragsgivare och kunder är oftast regionala, kommunala eller näringslivsdrivna turistorganisationer. Bland kunder och uppdragsgivare återfinns även många kommuner som har insett värdet i att ha en gemensam och samordnad administration för information som ska exponeras på såväl en destinationswebb som en kommunal webbplats.

I det praktiska arbetet ser vi närheten till besökaren som en nyckelfaktor. Därför är vi övertygade om att företagen ska administrera sin egen information, eftersom de helt enkelt har bäst kunskap om det egna utbudet.

Vi har en mångårig erfarenhet inom IT-lösningar och destinationsutveckling för flera framträdande aktörer, t ex. Turistrådet Västsverige (tidigare Västsvenska Turistrådet), Visit Östergötland, Visit Roslagen AB, AB Göta kanalbolag, SCR (camping.se), STUA, Boras.com med flera. Denna kompetens i kombination med Basetool och en väl integrerad funktionalitet mot t ex CMS, appar och webbappar, gör oss unika som leverantör.

När vi nu ser tillbaka på många år av intensivt utvecklingsarbete, kan vi konstatera att vi kan erbjuda besöksnäringen och övriga marknader ett verktyg som kommer att sätta ny standard vad gäller digital marknadsföring. Och lika viktigt - att vi genom Basetool får möjlighet att vara delaktiga i en positiv samhällsutveckling med den snabbt växande besöksnäringen som främsta motor och pådrivare.