Göta kanal - ett år med Basetool Destination Web

Göta kanal, ett av Sveriges främsta besöksmål, har använt Basetool Destination Web för sin officiella webbplats i drygt ett år. Vi pratade med Emanuel Sjöberg, webbansvarig på Göta kanal, om hans tankar kring företagets webbsatsning.

2015 var det dags för en omfattande förändring av Göta kanals webbplats. Den snabba utvecklingen med bland annat krav på bra responsiva lösningar samt behovet av att jobba med bilder på ett helt annat sätt, gjorde att den gamla webbplatsen inte längre kändes optimal, det behövdes en förnyelse.

Basetool Destination Web sågs som ett bra och prisvärt alternativ. Med fullt fokus på bilder samt mobila enheter uppfylldes de grundläggande kraven som ställdes på en ny webbplats.

– För vår del är det bilderna som säljer upplevelsen och bidrar med inspiration till besök, berättar Emanuel. Texten är ett komplement till bilden och inte tvärt om. I Basetool Destination Web har vi alla möjligheter att jobba med bilder och även rörligt material på ett bra sätt. Att den nya webbplatsen skulle vara responsiv för att fungera riktigt bra i mobilen var givetvis en självklarhet.

Basetool Destination Web är ett koncept som används av många destinationer. Med utgångspunkt i ett basutförande, kan anpassningar göras för att skapa en egen grafiskt identitet eller specifika funktioner vilket gör varje webbplats unik.

Emanuel fortsätter:

– Det är positivt att många använder Basetool Destination Web. Det gör att vi gemensamt kan verka för förändringar och även dela på finansiering för utveckling av nya funktioner. Vi upplever också att leverantören är mån om att själv utveckla produkten och hela tiden göra den bättre. Ett exempel på det är filmvisningsfunktionen som är riktigt bra och som vi uppskattar mycket.

Göta kanal har nu haft igång  webbplatsen i två säsonger och har hunnit få en hel del respons både från sina besökare och medverkande företag.

– Betyget överlag är att vi har en väldigt fin sajt med många fina bilder och att det är lätt att hitta bland utbudet. Vi ser också en tendens att företagen nu är mer måna om att skapa bra presentationssidor i Basetool för att de ska se riktigt snygga ut på webbplatsen.

Hur ser då framtiden ut?

– Framöver kommer det att handla mycket om höja kvalitetsarbetet ytterligare. Vi kommer bland annat att jobba mer med film på webbplatsen. Vi ser även fram emot nya produkter och funktioner som t ex Basetool Maps, som kommer att tillföra ett ännu större värde för våra besökare. Både databasen Basetool och CMS:et Umbraco är mycket enkla och smidiga att jobba i och ger oss de bästa förutsättningarna att kunna fylla webbplatsen med högkvalitativt innehåll. Det innebär att vi har en framtidssäker webbplats som vi kan jobba med i många år.