2-årsjubileum för Universeums Kemilabbet – nu över 50 000 besökare

2-årsjubileum för Universeums Kemilabbet – nu över 50 000 besökare

Sedan Universeum öppnade upp experimentverkstaden Kemilabbet för två år sedan har över 50 000 besökare lekt och lärt sig mer om kemi både praktiskt och teoretiskt. Kunskapssatsningen ”Älska kemi” och det 120 kvadratmeter stora kemilabbet i Göteborg byggdes i samarbete med BASF och andra aktörer i kemibranschen för att göra kemiämnet mer intressant för alla.

– Vi ser Kemilabbet som ett sätt att öka förståelsen för vad kemi betyder för samhället och hur det kan bidra till en hållbar framtid. Vi är stolta över att vara en del av projektet och att så många barn, ungdomar och vuxna fått möjlighet att upptäcka kemins underbara värld de senaste två åren, säger Mark Meier, administrativ direktör och vice VD, Nordic/Baltic hos BASF.

Kemilabbet invigdes i oktober 2017 och är en lärandemiljö för både elever, lärare och allmänhet där besökarna själva får möjlighet att experimentera och testa kemi på ett lustfyllt sätt. Några exempel på aktiviteter och experiment som utförts under åren som gått är Tvåleriet med inriktning på det globala målet ”hälsa och välbefinnande”, Vattnets kemi med fokus på hur havsförsurning uppstår och hur vi genom vår livsstil påverkar haven, och lagom till halloween har Slajmlabbet nu öppnat igen.

En viktig del av Kemilabbet är Universeums skolprogram där klasser i alla årskurser är välkomna på olika laborationer som en del av undervisningen. Dessutom erbjuds lärarfortbildningar.

– Det finns behov av att öka kunskapen om kemi och även bemöta oron vissa upplever när det gäller kemi och kemikalier, samtidigt är kemiindustrin i stort behov av ung och kreativ arbetskraft. Med vårt engagemang i ”Älska kemi” och Kemilabbet vill vi på BASF arbeta aktivt med båda dessa utmaningar, säger Mark Meier.

Läs mer om Kemilabbet