Gå direkt till innehåll
Bland de kromatiska färgerna fortsätter den blå trenden. Totala andelen håller sig stadigt på 10 procent, men andelen blått ökade betydligt inom den kromatiska paletten: nästan varannan bil med kromatisk färg som tillverkades i Europa 2017 var blå.

Akromatiska färger fortsätter dominera

I sin "BASF Color Report For Automotive OEM Coatings" gör BASF:s Coatings-division en global analys av fördelningen av färger på bilmarknaden 2017. Vitt behåller sin starka ställning globalt i alla segment och är fortfarande den ledande färgen, med en marknadsandel på nästan 40 procent. Tillsammans med svart, grått och silver fortsätter de akromatiska färgerna dominera. När det gäller kromatiska färger har blått och rött ungefär lika stora andelar, följda av brunt.

Blå och grå nyanser stärker sin position på vägarna i Europa
Siffrorna i European Color Report 2017 visar att akromatiska färger fortfarande är populärast. Omkring 78 procent av alla bilar var vita, svarta, grå eller silverfärgade förra året, och följde därmed den gällande trenden. Bland de akromatiska färgerna ökade andelen grå bilar till 19 procent. Grått har nu blivit lika populärt som svart. Den växande andelen för grått framgår även av det ökande utbudet av olika grå nyanser.

"Grått med sina associationer till betong och glas är den mest urbana färgen, och den har ökat starkt under de senaste åren. Med nyanser från ljus- och mellangrått till mörk antracit omfattar grått en stor variation och har därmed kunnat nå en stark marknadsposition", säger Mark Gutjahr, chef för Automotive Color Design EMEA på BASF:s Coatings-division.

Bland de kromatiska färgerna fortsätter den blå trenden. Den totala andelen håller sig stadigt på 10 procent, men andelen blått ökade betydligt inom den kromatiska paletten: nästan varannan bil med kromatisk färg som tillverkades i Europa 2017 var blå – en trend som förutsågs av BASF:s Coatings färgdesigners och återspeglas av de många blå nyanserna i de senaste färgtrendskollektionerna. Med nästan 130 olika variationer förblir blått dessutom ledande på färgmångfald.

Klicka här för att läsa press releasen (engelska) i sin helhet samt ladda ner de specifika rapporterna för Europe, North America, Asia Pacific och Global.

Hanna Løyche

Presskontakt Head of Public Affairs & Communication

Välkommen till BASF AB!

På BASF skapar vi kemi för en hållbar framtid. Vi kombinerar ekonomisk framgång med socialt ansvar och miljöskydd. Våra runt 122.000 anställda i BASF-gruppen arbetar för att bidra till framgång för våra kunder i nästan alla sektorer och nästan alla världens länder. Vår portfölj består av de sex segmenten; Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care and Agricultural Solutions. BASF omsatte runt €63 miljarder under 2018. BASF’s aktier handlas på börserna i Frankfurt (BAS) och som amerikanska depåbevis (BASFY) i USA. Ytterligare information finns på www.basf.com