Klimatsmart och nedbrytbart

Som leverantör och utvecklingspartner för förpackningsmaterial, var BASF på plats under Scanpack för att bland annat presentera ecovio®, en komposterbar polymer med biobaserat innehåll.

Scanpack är en av de största förpackningsmässorna i norra Europa, och BASF har varit med som utställare ett flertal gånger. Under årets mässa, som pågick från den 20:e till 23:e oktober, ställde mer än 500 utställare ut, varav nästan hälften utgjordes av internationella aktörer. Kemikoncernen BASF var på plats för att presentera innovativa lösningar för biologiskt nedbrytbara förpackningar samt vattenbaserad teknik för tryckning och konvertering av flexibla förpackningar. Efterfrågan på mer hållbara lösningar får allt högre prioritet för företag som är verksamma inom pappers- och förpackningsindustrin, och många lägger allt större fokus på att ersätta fossila polymerer med biopolymerer. Pia Dahlin, Biodegradable Polymers BASF; ”Vi har under veckan bland annat presenterat vår komposterbara polymer ecovio® med biobaserat innehåll, och vi upplever att intresset bland besökarna har varit stort. ecovio®är en perfekt produkt för utbyte inom flera områden; både inom avfallssektorn för avfall och bärkassar, för formsprutning och för varmformning av förpackningar.

Med ecovio® erbjuder BASF en komposterbar plast som har en rörlig andel av förnyelsebara råvaror och som samtidigt kan anpassas efter kundens önskemål. ecovio® består av biologiskt nedbrytbara plasten ecoflex® från BASF och polymjölksyra (PLA), som erhålls från förnybara råvaror baserade på majs. Under Scanpack visade BASF bland annat hur ecovio® kan användas i kaffemuggar och kaffekapslar.